شهر زنجان جز شهرهای شمال غرب ایران یکی از زیباترین و تاریخی‌ترین شهرهای ایران است. آب‌وهوای فوق العاده مطبوع و همچنین فرهنگ مردم شهر زنجان و مهمان‌نوازی‌شان باعث شد است که شهر زنجان یکی از مقاصد گردشگری در ایران باشد. اگر شما هم به دنبال اماکن تاریخی_مذهبی هستید انتخاب شهر زنجان برای مسافرت می‌تواند یکی از گزینه‌های مناسب باشد. زیرا مسجد جامع زنجان و همچنین مسجد چهل‌ستون از جمله مسجدهای قدیمی در ایران است. همچنین زنجان دارای مراکز خرید بسیار می‌باشد و شما می‌توانید برای خرید سوغاتی در این مراکز خرید گشتی بزنید و از چاقو و مس زنجان که زبان زد است خریداری کنید. می‌توانید از خوراکی‌ها و نان‌های سنتی و محلی زنجان مانند سقز، انگشت‌پیچ، شیرینی شستی، پیاز کوهی، نان اردک و غیر تهیه نمایید. ما شمارا با برخی از اماکن گردشگری در استان زنجان آشنا خواهیم کرد.

 

 

 

استان زنجان

 

 

 

 

گنبد سلطانیه

یکی از مهم‌ترین و معروف‌ترین جاهای دیدنی زنجان که بسیار زبان زد است، گنبد سلطانیه می‌باشد. این گنبد بزرگ‌ترین گنبد خشتی جهان و همچنین از نظر ارتفاع سومین گنبد بزرگ جهان است. این بنا که در دوره ایلخانیان بنا شده است از لحاظ شکوه معماری یکی از بناهای مهم ایرانی در فهرست میراث جهانی یونسکو به شمار می‌رود. موضوع جالب دیگر در مورد این گنبد این است که اولین گنبد دوجداره در جهان محسوب می‌شود، به همین دلیل با وجود آسیب‌هایی که در مرور زمان متحمل شده است همچنان سالم و استوار می‌باشد. علاقه‌مندان برای بازدید از این بنای باشکوه باید از شهر زنجان ۴۳ کیلومتر به سمت شهر سلطانیه حرکت کنند. این گنبد زیبا به دلیل ارتفاع بلند از دوردست در شهر سلطانیه چشم نوازی می‌کند.

 

 

 

 

گنبد سلطانیه

 

 

 

 

 

دودکش جن

در فاصله ۱۱۰ کیلومتری شهر زنجان در نزدیکی شهرستان ماه‌نشان یکی از عجیب‌ترین دیدنی‌های زنجان قرار دارد که به دودکش جن معروف است. در زمان‌های قدیم بومی‌های منطقه به‌خاطر ظاهر عجیب‌وغریب این مکان معتقد بودند جن‌ها آن را ساختند. به همین دلیل این نام را بر آن نهادند. البته این موضوع افسانه‌ای بیش نیست. اصطلاح علمی هودو برای این مکان در نظر گرفته شده است؛ زیرا در برخی کشورهای دیگر هم همانند این جاذبه وجود دارد.

 

 

 

دودکش جن

 

 

 

 

 

موزه رخت‌شوی‌خانه یا موزه مردم‌شناسی

موزه رخت‌شوی‌خانه یکی از مهم‌ترین و معروف‌ترین اماکن گردشگری و دیدنی در زنجان محسوب می‌شود که در قلب بافت تاریخی شهر قرار دارد. درگذشت این بنا به این منظور ساخته شد که مردم در سرمای هوا در زمستان‌ها رخت و لباس خود را در این مکان بشویند؛ زیرا سرمای هوا در فضای آزاد آنها را اذیت می‌کرد. این بنا پس از مرمت و بازسازی تغییر کاربری داده و به موزه مردم‌شناسی زنجان تبدیل شده است در این موزه ترکیب بی‌نظیری از حوضچه‌ها، نورگیرها، ستون‌ها و قوس‌ها که نمونه‌ای از معماری منحصربه‌فرد است به چشم می‌خورد.

 

 

 

 

موزه رخت‌شوی‌خانه یا موزه مردم‌شناسی

 

 

 

 

 

بازار سنتی زنجان

بازار سنتی زنجان طولانی‌ترین بازار سرپوشیده ایران است که قدمت آن به دوران قاجار باز می‌گردد. در هنگام بازدید از این بازار شما ترکیبی از سقف آجری، چای‌خانه‌ها، تیمچه‌ها و سراهای مختلف را تماشا می‌کنید. در این بازار علاوه بر آشنایی بافرهنگ غنی مردم و تماشای یک بنای تاریخی می‌توانید سوغاتی موردنظر خودتان را نیز تهیه نمایید.

 

 

 

 

بازارسنتی زنحان

 

 

 

 

مسجد جامع زنجان

مسجد جامع زنجان یکی از مکان‌های تاریخی_مذهبی در این شهر است که معماری بی‌نظیری دارد. قدمت این مسجد به دوران قاجار باز می‌گردد و معماری آن بر اساس طرح مسجدهای چهارایوانی است.  به‌طوری‌که چهار ایوان در چهارگوشه مسجد به‌صورت قرینه قرار گرفتند و دارای زیبایی خاصی هستند. این مسجد یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین مدارس دینی در ایران است به همین دلیل توصیه می‌شود که از آن بازدید نمایید.

 

 

 

 

 

مسجد جامع زنحان

 

 

 

 

معبد داش کسن یا معبد اژدها

یکی دیگر از بناهای به‌جامانده از دوره ایلخانیان معبد داش کسن که به معبد اژدها نیز معروف است می‌باشد. این بنا متشکل شده است از صخره‌ای که دو نقش‌برجسته اژدها و چند محراب اسلامی بر روی آن نقش بسته است این نقوش از فرهنگ مغولستان و چین در دوره ایلخانیان الهام گرفته شده است. این مکان به دستور الجای خاتون خواهر سلطان محمد خدابنده بنا شد؛ اما با مسلمان شدن ایلخانان ساخت این بنا متوقف و ناتمام ماند.

 

 

 

 

معبد داش کسن

 

 

 

 

غار کتله خور

یکی از متفاوت‌ترین و کم‌نظیرترین غارهای دنیا در زنجان قرار دارد که به غار کتله خور معروف است. یکی از عجایب این غار هفت‌طبقه‌ای بودن آن است که تا به امروز فقط سه‌طبقه از آن کشف شده است. امروزه این غار به سه بخش ورزشی تفریحی و فرهنگی تقسیم شد است. از بخش ورزشی برای غارنوردان و صخره‌نوردان و بخش تفریحی برای عموم مردم مورداستفاده قرار می‌گیرد. از بخش فرهنگی نیز برای برگزاری مراسم‌های مختلف استفاده می‌کنند. یکی دیگر از عجایب این غار است که برخی شواهد و بررسی‌ها نشان می‌دهد غار کتله خور به غار علیصدر در همدان متصل است. این غار در شهرستان خدابنده واقع در استان زنجان قرار دارد.

 

 

 

غار کتله خور

 

 

 

 

آلا داغ لار

کوه‌های رنگی آلا داغ لار یکی دیگر از تماشایی‌ترین جاهای دیدنی زنجان است. وقتی از زنجان به سمت ماه‌نشان حرکت می‌کنید به این مکان می‌رسید و تصور می‌کنید که وارد یک فیلم تخیلی یا یک سیاره دیگر شده‌اید. رنگ‌های قرمز، سبز، سفید، نارنجی، قهوه‌ای و زرد بر روی این تپه‌ها خودنمایی می‌کنند. اگر شما اهل عکاسی هستید ما یه شما پیشنهاد می‌کنیم حتماً سری به این مکان بزنید.

 

 

 

 

آلا داغ لار

 

 

 

 

 

رودخانه قزل‌اوزن و دریاچه پری

رودخانه قزل‌اوزن یکی از شگفتی‌های طبیعت زنجان است. این رودخانه یکی از طولانی‌ترین رودهای ایران است که در مسیر خود از کنار ماه‌نشان زنجان عبور می‌کند. سرچشمه آن از ارتفاعات زاگرس است و در نهایت به رودخانه شاهرود می‌ریزد و با رودخانه سفیدرود یکی می‌شود.

دریاچه پری نام دیگر دریاچه چندقلو و شور گلی است تنها دریاچه طبیعی زنجان محسوب می‌شود. این دریاچه ۵۰۰ مترمربع مساحت دارد و از آب آن برای مصارف کشاورزی و پرورش ماهی استفاده می‌شود.

 

 

 

 

دریاچه پری

 

 

 

 

موزه باستان شناسی و مردان نمکی

یکی از جالب‌ترین جاهادر گردشگری در استان زنجان موزه باستان‌شناسی و مردان نمکی می‌باشد که در فاصله کمی از رخت‌شوی‌خانه قرار دارد. علت این نام‌گذاری کشف ۶ مومیایی در سالم ۷۲ در معدن نمک چهرآباد زنجان می‌باشد. سه مومیایی مربوط به دوره هخامنشیان و دو مومیایی مربوط به دوره ساسانیان است و یکی از آن‌ها در معدن دست‌نخورده باقی ماند.

 

 

 

 

 

مردان نمکی

 

 

 

 

شما با بازدید از شهر زنجان می‌توانید با بسیاری از اماکن تاریخی که متعلق به دوره ایلخانیان و قاجار است آشنا شوید. همچنین می‌توانید جاذبه‌های طبیعی زیبایی تماشا کنید و از طبیعت بکر و آب‌وهوای دلپذیر شهر زنجان نهایت استفاده را ببرید. ما شما را به دیدن و گردشگری در استان زنجان این شهر تاریخی و بزرگ در شمال غرب ایران دعوت می‌کنیم.

 

دیگر بلاگ‌های گردشی:

گردشگری

گردشگری شهرستان گرگان

جاذبه‌های گردشگری مهم در ایران

سفر و گردگشری در ایران

گردش در استان تهران

گردشگری در استان اصفهان

گردشگری در استان شیراز

گردش در استات مازندران

گزدشگری در استان قزوین

گردشگری در استان یزد

 

نویسنده: امیرمحمد غفاری

استان زنجان