قزوین سال‌ها به‌عنوان دارالسلطنه یا پایتخت کشورمان در دوران صفویان بوده است. همچنین این شهر درگذشته شاهراه و گلوگاه اصلی تجارت ایران به شمار می‌رفت و بر سر جاده ابریشم قرار داشت قزوین پایتخت خوشنویسی ایران است. به‌تمامی این دلایل استان قزوین دارای بیشترین آثار ملی و فرهنگی در کشور عزیزمان است. هم اکنون ما با برخی از اماکن گردشگری استان قزوین آشنا خواهیم شد.

 

 

 

 

 

 

قلعه الموت

قلعه الموت در زمان خلافت متوکل عباسی در سال ۲۴۶ هجری قمری شکل گرفت. اما این قلعه پس از تصرف توسط حسن صباح در سال ۴۸۳ هجری قمری و تبدیل‌شدن به مرکز فرماندهی دولت اسماعیلیه الموت شهرت یافت. این قلعه به علت موقعیت استراتژیکی و همچنین قرارداشتن بر روی صخره صعب‌العبور برای مدت طولانی از هجوم بیگانگان و دشمنان در امان بود. اما در نهایت در سال ۶۵۴ هجری قمری توسط مغول‌ها تصرف شد مغول‌ها آن را به آتش کشیدند و جز مشتی خشت و گل از این مکان برای امروزیان باقی نگذاشتند. اما بااین‌وجود هنوز هم تماشای این قلعه جذابیت خودش را دارد.

 

 

 

گردشگری در استان قزوین

 

 

 

 

مجموعه باغ صفوی قزوین

مجموعه باغ صفوی قزوین همان‌طور که از اسمش پیداست دارای چندین سازه باستانی از دوره‌های مختلف اعم از صفویه افشاریه زندیه قاجاریه و پهلوی است. این مکان از خیابان سپه که اولین خیابان ایران است آغاز می‌شود و مساحتی نزدیک به ۶ هکتار را به خود اختصاص می‌دهد. این مکان گردشگری شامل سر در عالی‌قاپو، عمارت باشکوه پهلوی قاجاری، گراند هتل و همچنین زیارتگاه خوش‌رنگ و نگار پیغمبریه که محل تدفین ۴ تن از پیامبران است، می‌شود. بازدید از این مجموعه بسیار جذاب است. همچنین در این مجموعه بسیاری از وسایل ارزشمند که قدمتشان به قبل میلاد مسیح باز می‌گردد و همچنین بسیاری از تابلوهای خوشنویسی که نشان‌دهنده مهد خوشنویسی ایران یعنی قزوین است، وجود دارد.

 

 

 

گردشگری در استان قزوین

 

 

 

 

سرای سعدالسلطنه

یکی دیگر از مکان های گردشگری در استان قزوین سرای سعدالسلطنه است.سرای سعدالسلطنه یک مجموعه وسیع و سه هکتاری است که به دستور رجالی سیاسی به نام سعدالسلطنه یعنی کسی که در سازندگی و آبادانی شهرت دارد احداث گردید. این مجموعه دارای مسجد، چایخانه، چهارسو، تیمچه، شترخان، سراهای تودرتو و پیچیده و چندین و چند حمام تاریخی است. همچنین این مکان بزرگ‌ترین کاروان خانه درون‌شهری در ایران و همچنین بزرگ‌ترین کاروان‌سرای سرپوشیده جهان است. امروزه وجود رستوران کافی‌شاپ فروشگاه‌های صنایع‌دستی حجره‌های سوغاتی فروشی و مغازه‌های عکاسی در این مجموعه موجب شد که این مکان از نظر امکانات تفریحی رفاهی کامل باشد . به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مکان‌های گردشگری قزوین همه ساله تعداد زیادی گردشگر را از سراسر ایران و همچنین خارج از ایران جذب کند.

 

 

 

 

گردشگری در استان قزوین

 

 

 

 

کاخ‌موزه چهل‌ستون

کاخ‌موزه چهل‌ستون کوشکی هشت‌ضلعی و باشکوه است که مساحتی معادل ۵۰۰ مترمربع را تصرف و در دوطبقه بنا است. شاید نام چهل‌ستون شما را به یاد کاخ باشکوه و پرطرف‌دار چهل‌ستون اصفهان بیندازد؛ اما باتوجه‌به اینکه قزوین مدت‌ها قبل از اصفهان پایتخت صفویان بوده است این کاخ قدمت بیشتری دارد. تنها بنای کلاه‌فرنگی باقی‌مانده از مجموعه کاخ‌های سلطنتی شاه‌طهماسب یکم است. این کاخ علاوه بر قدمت و معماری باشکوه محل نگهداری بسیاری از شاهکارهای اساتید خوشنویسی ایران است. همچنین در طبقه فوقانی طاق‌ها و کاشی‌کاری‌های زیبایی به چشم می‌خورد و در نهایت بالکن دلبازی در آن وجود دارد.

 

 

 

گردشگری در استان قزوین

 

 

 

عمارت شهرداری قزوین

یکی دیگر از مکان های گردشگری در استان قزوین عمارت شهرداری است. عمارت شهرداری قزوین اولین ساختمان شهرداری ایران است که در دوران قاجار در شهر باستانی و زیبای قزوین بنا شده است و به‌یادگارمانده است. این عمارت حدود ۱۰۰ سال قدمت تاریخی دارد و جز معدود سازه‌هایی است که در دوران قاجار به دست روس‌ها بنا شده است. نمای بیرونی این بنا شامل ۶ ستونی که طاقی پر از گچ‌بری در بالای آن بنا گشته است. در بخش داخلی این بنا اشیا و آثار تاریخی مختلفی نظیر دستگاه تایپ زین اسب رادیوگرام و کلکسیون جامعی از اسناد تاریخی حوزه‌های شهرداری و شرکت‌های مختلف برای نمایش بازدیدکنندگان قرار داد.

 

 

 

گردشگری در استان قزوین

پل معلق آوج

پل معلق آوج دومین پل طولانی معلق ایران و همچنین نخستین پل معلق غرب کشور است. و طولی به‌اندازه ۱۷۰ متر و ارتفاعی برابر با ۱۰۵ متر دارد و قادر است و وزنی معادل ۲۰۰ تن یعنی معادل ۲۸۰۰ نفر را تاب آورد همچنین طبیعت بکر اطراف این پل موجب پذیرش بسیاری از گردشگران از سراسر ایران به شهرستان آوج شده است.

 

 

 

 

گردشگری در استان قزوین

دیگر بلاگ های گردشی:😍

گردشگری

گردشگری شهرستان گرگان

جاذبه‌های گردشگری مهم در ایران

سفر و گردگشری در ایران

گردشگری در استان تهران

استان اصفهان

گردشگری در شیراز

گردشگری در مازندران

 

 

 

نویسنده: امیرمحمد غفاری

 

گردشگری در استان قزوین