اگر از گرمای تابستان کلافه شده اید و دلتان لک زده برای یک جای خنک بدون درنگ برای سفر به آوج برنامه ریزی کنید .به آنجا که رسیدید روی پل معلق آوج بایستید و به پایین نگاه کنید. بهشتی گمشده زیرپای شماست.

پل معلق درکجاقرار دارد؟

پل معلق آوج یکی از دیدنی‌های استان قزوین، و دومین پل معلق ایران است که در سال ۱۳۹۸ در شهرستان آوج مورد بهره برداری قرار گرفت. شهرستان آوج در جنوب غربی استان قزوین قرار دارد.شهر آوج تابستان‌های بسیار خنک و زمستان‌های سرد و پربرفی دارد.

این پل معلق ۱۷۰ متر طول دارد و بر فراز دره و آبشار «شاه دره» احداث شده است.شاه دره آوج دره‌ای با صخره‌های بلند و غیرقابل دسترسی است که وجود این پل تماشای آن را برای همگان آسان ساخته است.

ویژگی های پل معلق آوج

پهنای پل یک و نیم متر، و بلندی آن از سطح زمین ۱۰۵ متر است. پل آوج پلی کابلی است و قدرت تحمل ۲۰ تن وزن را دارد.این پل از طرح های گردشگری شهرداری آوج است که با ۱۵ میلیارد ریال اعتبار و سرمایه گذاری احداث شده است.

نام های دیگر پل معلق

پل معلق آوج فقط یکی از دیدنی‌های این شهر تاریخی است. آوج دیدنی‌های دیگری هم دارد که در سفر به این نقطه تاریحی باید آنها را هم ببینید. این پل به نام‌های پل معلق قزوین، پل کابلی قزوین و پل کابلی آوج هم خوانده می‌شود. ۹ ماه برای ساخت پل آوج وقت صرف شده و این پل اکنون به یکی از جاذبه‌های گردشگری این نقطه از کشورمان تبدیل شده است.

چرا بازدید از پل معلق را پیشنهاد می کنیم؟

دلایل زیادی برای دیدار از پل معلق وجود دارد که به چند مورد آن اشاره می‌کنیم:

* شاه دره آوج یکی از زیباترین دره‌های ایران است و دیدن آن بدون وجود این پل ممکن نیست.
* از روی پل به‌آسانی می‌توان آبشار بلند و زیبای شاه دره آوج را که از بین صخره‌ها به پائین می‌ریزد، تماشا کرد و از دیدن آن لذت برد.
* اگر دوستدار هیجان هستید، و به‌ویژه اگر هراس از بلندی دارید هم رفتن بر روی این پل مناسب شما است. رفتن روی پل  برای همه کسانی که ترس از بلندی دارند، تجربه‌ای شیرین و بی‌خطر است.
* همه عکاسان حرفه‌ای و آماتور هم باید سری به پل آوج بزنند و تصویر دیدنی‌های اطراف این پل را در خاطرات تصویری خود جاودانه کنند.

چگونه به پل معلق آوج برویم؟

اگر در استان‌هایی دور از تهران زندگی می‌کنید، بد نیست با تهیه بلیط  هواپیما سفری به تهران داشته باشید و از تهران با اتوبوس یا سواری‌های خطی به این منطقه دیدنی بروید. اگر هم در تهران زندگی می‌کنید، بهترین راه برای رفتن به این نقطه کشور، استفاده از خودروی شخصی یا وسایل نقلیه عمومی است. چنانچه با خودروی شخصی خود از تهران به این منطقه سفر می‌کنید، ۱۲۵ کیلومتر که از شهر قزوین به سمت همدان بروید، به شهر آوج می‌رسید. حالا به سمت خیابان طالقانی و آبشار ۴ این شهر برانید تا به پل معلق آوج برسید.

 

نویسنده:خانم برزگر

پل معلق آوج