یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری داخلی در ایران شهر مشهد  واقع در استان خراسان رضوی است. اماکن دیدنی مشهد شامل مکان‌های مذهبی، آثار تاریخی، مراکز خرید متنوع و پارک‌های شهری و غیره است. مشهد مرکز یکی از استان‌های شرقی و قطب زیارتی ایران است. قطعاً تنها دلیلی که نام مشهد در سراسر ایران آشنا است وجود حرم مطهر امام رضا که مکانی مقدس و زیارتی است، می‌باشد. هر ساله به علت وجود این حرم مقدس گردشگران و زائران زیادی از سراسر ایران و خارج از کشور در این شهر سفر می‌کنند و علاوه بر زیارت اماکن مذهبی و مقدس از دیگر جلوه‌های ویژه این شهر و مراکز خرید آن استفاده می‌کنند. لازم به ذکر است که اماکن و جاهای دیدنی این شهر تنها مربوط به اماکن مذهبی می‌شود و با اختصاص دادن بودجه هر ساله بسیاری از امکانات رفاهی و گردشگری برای مسافران آماده شده است نظیر هتل‌ها بازارهای خرید وسایل نقلیه عمومی جاهای تفریحی و دیدنی درجه یک و غیره.

 

 

 

 

حرم مطهر امام رضا (ع)

 

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم حرم امام رضا هشتمین امام شیعیان در شهر مشهد قرار دارد این مکان مقدس یکی از بزرگ‌ترین مکان‌های زیارتی شیعیان جهان به شمار می‌رود. این مکان از سده ششم هجری به‌تدریج درحال‌توسعه است مهم‌ترین ساختمان این مجموعه در زمان صفویان پایه‌گذاری شد. بعد از به‌شهادت‌رسیدن امام رضا پیکر این امام پاک و معصوم در روستایی به نام سناباد دفن شد. این مکان بعدها و به‌تدریج به شکل امروزی توسعه یافت و به لطف وجود این مرقد پررونق شد. مساحت این حرم مطهر به یک میلیون مترمربع می‌رسد که از صحن‌ها، مساجد، رواق‌ها، موزه‌های جذاب و بی‌نظیر تشکیل شده است. این مکان از نظر معماری جز شاهکارترین جاذبه‌های مذهبی به شمار می‌رود. قدمت برخی از بخش‌های قدیمی حرم شاید به سال ۶۱۰ هجری قمری نیز برسد. معماری اکثر قسمت‌های حرم به دوره تیموریان و صفویان باز می‌گردد همچنین لازم به ذکر است که اولین ضریح حرم امام رضا نیز در زمان صفویان ساخته شد. آخرین ضریح نیز توسط دستان هنرمند استاد محمود فرشچیان طراحی شد و در سال 1379 نصب گردید. این حرم مطهر در تعطیلات نوروز و ایام مذهبی شلوغ‌تر از روزهای عادی است.

 

 

 

 

حرم امام رضا

پارک کوهسنگی

یکی از جاذبه‌های طبیعی در شهر مشهد بوستان کوهسنگی است. این بوستان دومین بزرگ پارک محسوب می‌شود. در پارک کوهسنگی مشهد از شگرد و طراحی زیبا و هوشمندانه تلفیق آب و گیاهان استفاده شده است که زیبایی دلنوازی را ایجاد می‌کند. پارک کوهسنگی متشکل شده است از ۲ قله از دو رشته‌کوه بینالود و به‌خاطر وجود همین دو قله سنگی ساکنان مشهد نام آن را کوه سنگی نهادند. این پارک تا سال ۱۳۱۰ چهره بکر و ییلاقی داشت؛ اما پس از این تاریخ یک سری امکانات مانند استخر به آن افزوده شد. این مکانیکی از تفرجگاه‌های دلپذیر برای ساکنان مشهد و مسافران و گردشگران است. بسیاری از مردم غروب‌ها برای مشاهده خورشید در پشت کوهسنگی که یکی از مناظر زیبا است به این محل می‌آیند. برای بازدید از این پارک زیبا می‌توانید به انتهای خیابان کوهسنگی در شهر مشهد واقع در استان خراسان رضوی مراجعه کنید.

 

 

 

 

پارک سنگی

 

آرامگاه فردوسی

قطعاً یکی از جاذبه‌های گردشگری و یکی از آثار ملی ایران آرامگاه فردوسی شاعر بزرگ ایران است که در شهر طوس در نزدیکی مشهد قرار دارد. یکی از کارهای بی‌نظیری که توسط شهرداری طوس انجام‌گرفته است مجسمه‌های داستان فردوسی در شهر طوس می‌باشد که شما را از جاده‌ای به باغ آرامگاه فردوسی بزرگ هدایت می‌کند. فردوسی بزرگ‌ترین شاعر حماسی ایران و سراینده کتاب بزرگ ایرانیان یعنی شاهنامه است. شاهنامه دارای انواع داستان‌های تراژدی مانند رستم و سهراب، بیژن و منیژه، قصه سیاوش، اسفندیار و در آخر پادشاهی ساسانیان است. شاهنامه از مهم‌ترین کتاب‌های قرن پنجم هجری است. این مجموعه در نهایت دقت و زیبایی در دوران پهلوی بازسازی شد و یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم ایران به شمار می‌رود.

بنای آرامگاه این شاعر بزرگ از ساخته‌های معماری فرانسوی به نام آندره گدار است. مقبره فردوسی بزرگ در داخل زیرزمین بنا قرار دارد که دیوارهای آن به آثار هنری مزین شده است. در این مجموعه قبور شعرای نامی دیگر نیز وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آنها قبر اخوان ثالث شاعر معاصر ایران است. امروزه مزار استاد آواز ایران یعنی استاد شجریان نیز در این مجموعه قرار دارد. برای بازدید از این مجموعه‌ کافی است به انتهای بلوار بهارستان در شهر طوس واقع در استان خراسان رضوی مراجعه کنید.

 

 

 

 

ارامگاه فردوسی

دریاچه چشمه سبز

یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی مشهد که بازدید از آن خالی‌ازلطف نیست دریاچه چشمه سبز است. این دریاچه معروف در ۲۰ کیلومتری روستایی به نام گلمکان قرار دارد و تنها ۵۰ کیلومتر با مشهد فاصله دارد. وسعت این دریاچه نزدیک به ۱۵ هکتار است و از آبش برای آبیاری زمین‌های کشاورزی و باغات اطراف آن استفاده می‌شود. از نام‌های دیگر این دریاچه می‌توان به چشمه سوز و چشمه سو اشاره کرد. بهترین زمان برای بازدید از این دریاچه فصل بهار تا اوایل پاییز است علاقه‌مندان برای بازدید می‌توانند به جاده مشهد _ قوچان مراجعه کنند.

 

 

 

 

چشمه سبز

باغ‌موزه افشاری

باغ‌موزه نادری یک مجموعه فرهنگی متشکل از آرامگاه و تندیس نادرشاه افشار است. علاوه بر آرامگاه این شاه بزرگ افشاری موزه اسلحه و آثار تاریخی دوره افشاریه زندگی نادرشاه افشار و کلنل محمدتقی خان پسیان است. در حوالی حرم امام رضا شاهد یک محوطه با درختان زیاد هستیم که مجسمه سنگی نادرشاه افشار به‌عنوان اصلی‌ترین نماد این مکان به چشم می‌خورد. این مکان در ابتدا تنها آرامگاه نادرشاه بود؛ ولی بعدها بخش‌هایی همچون موزه و غیره به آن افزوده شد.

همان‌طور که گفتیم چشمگیرترین نماد در موزه نادری مجسمه نادرشاه هست این مجسمه متشکل از فردی سوار بر اسب و مردانی در پشت سر اسب که در حال دویدن هستند می‌باشد این مجسمه چند متر بالاتر از سطح زمین قرار دارد که بیانگر قدرت نادرشاه افشار است. علاوه بر آرامگاه نادرشاه، موزه‌ای وجود دارد که دارای دو تالار اصلی است و در آن آثار برجای‌مانده از دوران صفویان و افشاریان و همچنین سلاح‌های جنگی برجامانده از ادوار مختلف به چشم می‌خورد. علاقه‌مندان برای بازدید کافی است به چهارراه شهدا واقع در شهر مشهد مراجعه کنند.

 

 

 

 

باغ موزه افشاری

باغ وکیل‌آباد

باغ‌های تاریخی زیبایی در سراسر ایران وجود دارد که بسیار گردشگرپذیر هستند؛ اما کمتر کسی برای بازدید باغ وکیل‌آباد می‌رود. این باغ یکی از آثار به‌جامانده از زمان قاجار می باشد و در دره‌ای زیبا قرار دارد. این باغ با درختان کهن‌سال و رودخانه فصلی یکی از تفرجگاه‌های زیبای مشهد به شمار می‌رود. این مجموعه دارای امکانات رفاهی مناسبی است. در این مجموعه یک باغ‌وحش نیز وجود دارد. علاوه بر این باغ وکیل‌آباد مشهد مکانی امن برای پرندگانی چون مینا، طوطی، شانه‌به‌سر، جغد، بلبل، خرمایی و گنجشک‌ها است که در میان درختان پارک برایشان سرپناهی مهیا شده و به زیبایی باغ افزوده گشته است. علاقه‌مندان برای بازدید از این باغ باشکوه کافی است به انتهای بلوار وکیل‌آباد در شهر مشهد واقع در استان خراسان رضوی مراجعه کنند.

 

 

 

 

 

گردشگری در شهر مشهد

 

 

 

 

 

 

شما با بازدید از شهر مقدس مشهد می‌توانید علاوه بر یک زیارت دل‌انگیز در حرم مطهر هشتمین امام شیعیان از انواع مجموعه‌های گردشگری این شهر بازدید نمایید و سفری به‌یادماندنی را تجربه کنید. مشهد به‌عنوان یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای ایران همه ساله میزبان بسیاری از گردشگران و زائران از سراسر ایران و سراسر جهان است.

دیگر بلاگ‌های گردشی:

گردشگری

گردشگری شهرستان گرگان

جاذبه‌های گردشگری مهم در ایران

سفر و گردگشری در ایران

گردش در استان تهران

گردشگری در استان اصفهان

گردشگری در استان شیراز

گردش در استات مازندران

گزدشگری در استان قزوین

گردشگری در استان یزد

گردش در استان زنحان

گردشگری در استان خوزستان

و…

 

نویسنده: امیرمحمد غفاری

شهر مشهد