شهر یزد اولین شهر خشتی جهان است. شهری که آسمان آبی کویر که بسیار دل‌انگیز است و همچنین طولانی‌ترین قنات دنیا را در خود جای‌داده است. این شهر مملو از بادگیرهای گوناگون است. شاید از پیش شنیده باشید که به یزد شهر بادگیرها، عروس کویر و شهر دوچرخه‌ها می‌گویند. اماکن گردشگری و دیدنی شهر یزد بسیار زیاد است که چشم هر مخاطبی را خیره می‌گذاردهم اکنون ما به بررسی و شناخت بسیاری از این اماکن گردشگری و دیدنی و توریست‌پذیر می‌پردازیم.

 

 

 

گردشگری در استان یزد

 

 

 

 

 

مسجد جامع یزد

از معروف‌ترین جاذبه‌های استان یزد که ساخت آن در طول سه دوره مختلف انجام شده است مسجد جامع یزد است. این بنا برای اولین‌بار در دوره ساسانیان بنا شد؛ اما بنای امروزی به‌جامانده از دوره‌های آذری، ایلخانی و تیموری است. این مجموعه دارای یک ایوان بلند، صحن مستطیلی بزرگ، گنبدخانه و دو پایاب است. این مسجد تاریخی در سال ۱۳۱۳ در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسید. برای بازدید از این مسجد زیبا باید به ضلع غربی خیابان امام خمینی در شهر یزد مراجعه کنید.

 

 

 

 

گردشگری در استان یزد

 

 

 

 

 

مجموعه امیرچخماق

مجموعه‌ای در قرن نهم به‌وسیله جلال‌الدین امیرچخماق حاکم وقت آن زمان به نام مجموعه امیرچخماق در شهر یزد بنا شد. این مجموعه تاریخی که یکی از مکان‌های دیدنی یزد به شمار می‌آید مکان مناسبی برای عکاسی است. این مجموعه شامل میدان، تکیه، بازار، آب‌انبار و مسجد است. تکیه و مسجد امیرچخماق در سال ۱۳۳۰ به ثبت ملی آثار ایران درآمد. در اطراف این مجموعه مغازه‌ها و رستوران‌های مختلفی قرار دارد که می‌توانید از آنها سوغاتی موردنظرتان را تهیه کنید.

 

 

 

 

 

گردشگری در استان یزد

 

 

 

 

 

آتشکده زرتشتیان یزد

آتشکده زرتشتیان یزد با قدمتی ۱۵۰۰ساله در شهر یزد قرار دارد که آتشی مقدسی در آن نگهداری می‌شود. این آتشکده در دوره پهلوی اول ساخته شده و معماری بسیار جالبی دارد. این آتشکده امروزه به محلی برای بازدید گردشگران تبدیل شده و یکی از مهم‌ترین اماکن گردشگری در استان یزد به شمار می‌رود. شخصی به نام هیربد مسئول روشن نگه‌داشتن آتش بوده گردشگران از پشت شیشه می‌توانند آتش مقدس را مشاهده کنند. از جمله معماری این بنا می‌توان به یک حوض بزرگ در وسط حیاط و درختان سرسبز در محوطه اطراف آن اشاره نمود. برای دیدن این آتشکده تاریخی باید به خیابان کاشانی در شهر یزد مراجعه کنید.

 

 

 

 

گردشگری در استان یزد

 

 

 

 

 

باغ دولت‌آباد

یکی دیگر از جاهای دیدنی و گردشگری در شهر یزد باغ دولت‌آباد است که از شهرت و زیبایی زیادی برخوردار است. این باغ که حدود ۲۶۰ سال قدمت دارد بلندترین بادگیر جهان را در خود جای‌داده است ‌. از جمله معماری باغ دولت‌آباد می‌توان به یک عمارت تاریخی دوطبقه و با بنای هشت‌ضلعی اشاره کرد که به پنجره‌های ارسی با شیشه‌های رنگی مزین شده. در این باغ یک حوض بزرگ با درختان تنومند وجود دارد. امروزه در این مکان صنایع‌دستی یزد به فروش می‌رود. برای دیدن از این باغ زیبا باید به خیابان شهید رجایی در شهر یزد مراجعه کنید.

 

 

 

 

 

گردشگری در استان یزد

 

 

 

 

موزه آیینه و روشنایی یزد

موزه آیینه و روشنایی یزد در سال ۱۳۷۷ در خانه صراف‌زاده افتتاح شد. این موزه تاریخ نور در ایران را به نمایش می‌گذارد و انواع پیه‌سوز، شمع‌سوز، نفت‌سوز و غیره در این موزه وجود دارد درمورد بنای این موزه می‌توان به این موارد اشاره کرد که در زمان پهلوی ساخته شده و حدود ۸ هزار مترمربع مساحت دارد. در معماری این بنا از معماری سنتی و اروپایی بهره برده‌اند. از جمله قسمت‌های مختلف این بنا می‌توان به تعدادی اتاق‌خواب، شاه‌نشین، استخر، حوض‌خانه و غیره اشاره کرد. علاقه‌مندان برای بازدید از این موزه باید به خیابان کاشانی روبروی بوستان هفت‌تیر واقع در شهر یزد مراجعه کنند.

 

 

 

 

 

گردشگری در استان یزد

 

 

 

 

 

خانه لاری‌ها

خانه لاری‌ها متعلق به حاج‌محمد ابراهیم لاری بوده است، قدمت آن به دوران قاجار باز می‌گردد. این خانه در برهه‌ای از تاریخ به‌عنوان خانقاه نعمت‌اللهی مورداستفاده قرار می‌گرفت. این بنا حدود ۱۷۰۰ متر وسعت دارد و متشکل شده از ۳ حیاط، ۶ باب خانه چند بادگیر و ایوان و غیره است. معماری این بنا معماری کویر را به نمایش گذاشته است و دارای کاشی‌کاری‌ها آیینه‌کاری‌های جذاب به همراه شیشه‌های رنگی است. برای بازدید از این بنای تاریخی باید به خیابان امام خمینی محله فهادان در شهر یزد مراجعه کنید.

 

 

 

 

گردشگری در استان یزد

 

 

 

 

 

میدان ساعت در یزد

یکی از جاهای گردشگری و دیدنی یزد میدان ساعت است که شامل ۴ ساعت سفیدرنگ در اطراف برج است. از جمله ویژگی‌های این میدان می‌توان به کاشی‌کاری‌های زیبا و معماری بی‌نظیر آن اشاره نمود. به علت قرارگیری این بنا درست در مقابل خیابان مسجد جامع یزد هنگام قدم‌زدن در شب می‌توانید محو زیبایی و نورپردازی آن در کنار مناره‌های مسجد شوید.

 

 

 

 

گردشگری در استان یزد

 

 

 

 

 

با دیدن از این اماکن زیبا و گردشگری در استان خشتی یزد می‌توانید سفر خوبی را پشت سر بگذارید. ما در این بلاگ سعی نمودیم تنها چند نمونه از اماکن گردشگری استان یزد که بسیار مطرح هستند را برای شما معرفی کنیم. شما با سفر به استان یزد با اماکن گردشگری و تاریخی بسیاری روبرو خواهید شد.

 

دیگر بلاگ های گردشی:

گردشگری

گردشگری شهرستان گرگان

جاذبه‌های گردشگری مهم در ایران

سفر و گردگشری در ایران

گردشگری در استان تهران

استان اصفهان

گردشگری در شیراز

گردشگری در مازندران

گزدشگری در قزوین

 

 

نویسنده: امیرمحمد غفاری

 

استان یزد