کاخ چهلستون قزوین، شاهکار معماری دوران صفوی

بیشتر افراد پس از شنیدن نام چهلستون به یاد بنای زیبای چهل ستون اصفهان می افتند. جالب است بدانید که عمارتی با شکوه و دیدنی با همین نام در استان قزوین نیز وجود دارد و قدمت آن چند ده سال بیشتر از هم نام اصفهانی اش می باشد.

تاریخچه کاخ موزه چهلستون قزوین

شاه طهماسب در زمان حکومت خود به دلیل اینکه قزوین به دولت عثمانی نزدیک بود تصمیم گرفت که پایتخت را به قزوین منتقل نمایید، یعنی می توان گفت این شهر برای مدت کوتاهی به عنوان پایتخت فعالیت داشته است. بعد از آن بناهای بزرگی را درون این شهر احداث کرد. یکی از آن بناها کاخ چهلستون بود  که بعد از آن در زمان قاجاریان محمد باقر سعدالسطنه آن را مورد مرمت و بازسازی قرار داد. کاخ چهلستون در زمین هایی که از میز شرف جهان خریده شده بنا نهاده شد، اما باید بگوییم متاسفانه امروزه تنها عمارت کلاه فرنگی از این کاخ باقی مانده است. قدمت این بنا را می توان به پنجاهمین سال سلطنت شاه عباس دوم اختصاص داد. در زمان ساخت این بنا حدود 23 کاخ و 7 سر در دیگر هم ساخته شد که کاخ چهلستون و عمارت عالی قاپو تنها بازمانده ها از آن بناها هستند.

معماری کاخ چهلستون قزوین

شاه تهماسب به معماران برگزیده کشور دستور داد تا باغی به شکل مربع در آن بسازند و در میان آن عمارت‌های عالی، تالار، ایوان‌ها و حوض‌های زیبا بنا کنند. شاه تهماسب صفوی بنای آن را از روی نقشه یک معمار ترک با شیوه شطرنجی خیلی کوچک ساخته است که دارای پنجره‌های چوبی بسیار ظریف و زیبا می‌باشد. عمارت کلاه فرنگی به همراه سر در عالی قاپو تنها بناهای باقی مانده از باغ صفوی هستند. این باغ خیلی بزرگ بود، طول آن از خیابان واقع در شمال سبزه میدان کنونی تا حیاط نادری و عرض آن نیز از جلوی اداره پست و تلگراف تا دیوار غربی شعبه بانک ملی امتداد داشت ولی خیابان‌ها مقدار زیادی از این باغ را از بین برده و بخش بزرگی هم به نام سبزه میدان به گردشگاه عمومی اختصاص یافت.

در این باغ ساختمان دو اشکوبه‌ای (دو طبقه‌ای) قرار دارد که از چهار سوی آن چهار خیابان احداث کرده بودند. خیابان جنوبی از دیگر خیابان‌ها طولانی‌تر، وسیع‌تر و بسیار تمیز و پاکیزه بود. دو سوی خیابان‌ها را چنارهای بلندی احاطه کرده و سر تا سر باغ از درختان میوه‌دار پوشیده بود.

دو حوض در شمال و جنوب عمارت قرار داشت که همواره آب از نهرهای پیرامون کلاه فرنگی داخل حوض می‌شد و از نهری که در وسط خیابان جنوبی بود به طرف حیاط نادری می‌رفت. این عمارت پیش از سال ۱۳۰۰ هجری شمسی به کلاه فرنگی شاه طهماسب معروف بود. عمارت چهل ستون هشت گوش بوده و در دو طبقه به مساحت تقریبی ۵۰۰ متر مربع بنا شده است.

نقشه‌ی بنا دارای طرحی با محورهای چلیپایی(صلیبی) و برون گراست. طبقه اول بنا دارای سالن وسیعی است که در چهار طرف آن چهار اتاق با هندسه متفاوت از یکدیگر وجود دارد. بنا دارای چهار ایوان است که در گذشته باز بوده و جریان هوای مطبوعی از آن عبور می‌کرده ولی امروزه برای محصور کردن و حفظ تزیینات با پنجره بسته شده است.

این بنا از نظر معماری طوری ساخته شده است که در تابستان هوای مطبوعی در داخل آن جریان داشته است. شیب درب ورودی آن باعث می شود که جریان هوا به مرکز هدایت شود. رواقی با ستون‌های آجری و قوس‌های نیم دایره گرداگرد این طبقه را در بر گرفته. ازاره سازی‌های آن با سنگ و بقیه آجری است. تقریباً تمامی بنا از نقاشی پوشیده شده است که متعلق به دوران صفویه و قاجار است.

طبقه اول بنا متعلق به دوران صفوی است در صورتی که طبقه دوم در دوران قاجار تغییرات بسیاری کرد .طبقه بالا نیز دارای یک سالن مرکزی است که از سالن بالا بزرگ تر است. چهار اتاق گوشواره در چهار طرف آن موجود است که در دوران قاجار به بنا اضافه شده. بر گرداگرد بنا غلام گردشی وجود دارد که در طبقه اول با ستون‌ها مدور آجری تزئین شده و در طبقه دوم با ستون‌های نازک چوبی قاجاری شکل گرفته است.

نقاشی و دیوارنگاره‌های کاخ چهل‌ستون قزوین

بر روی دیوارها سه لایه دیوارنگاره وجود دارد که نشان‌دهنده دوره‌های تاریخی رسم آن است. آن‌طور که از شواهد برمی‌آید این دوره‌ها به ترتیب به دوره صفوی و دوره قاجار بر می‌گرددنقاشی‌های دوران صفوی به‌وسیله آبرنگ کشیده شده و رنگ‌ها ملایم است؛ اما نگارگری‌های دوره قاجار با رنگ‌های گیاهی انجام‌شده و رنگ‌های آنها کمی تند است. این تصاویر متأثر از تغییر و تحولات سیاسی معاصر خود بوده‌اند، به‌طوری که حتی اثری از ظهور نادرشاه افشار و مکتب افشاریه در آنها دیده می‌شود. تعداد این نقاشی‌ها مشخص نیست اما آن‌گونه که عبدالملک شیرازی و قاضی احم حقی بیان کرده‌اند، این نقاشی‌ها بر روی دیواری از آب‌طلا کشیده شده‌اند.

از نقش‌های جالب موجود در دیوارنگاره‌ها، نقش پرندگان است. پرندگانی که در این تصاویر دیده می‌شوند شامل سینه‌سرخ، گنجشک، مرغابی، قرقاول با سری شبیه هدهد و پرندگان دم بلندی که بر انحنای شاخه‌های نازک نشسته و همراه پروانه‌ها شده‌اند، می‌شود. طرح کلی پرندگان و دقتی که برای رسم آنها به‌کار گرفته‌شده، با آثار نامدارانی چون رضای عباسی و شفیع عباسی و دیگر هنرمندان این دوره قابل‌مقایسه است.

در طبقه زیرین بنا، نمونه‌هایی از مینیاتور را می‌بینید که از زیباترین نقاشی‌های دوره صفوی و سلطنت شاه‌طهماسب است. مناظر عاشقانه‌ای که با چیره‌دستی رسم شده‌اند. در تابلوی جبهه شمالی ساختمان، نقشی از یک جشن وجود دارد. منظره‌ای از باغ با درختان پرگل و جویبار در حال گردش که شادی را به خوبی به نمایش می‌گذارد. تابلوی ایوان شرقی، ازنظر درخشندگی و تموج (موج‌هایی که در نقاشی وجود دارد) در رنگ از بهترین آثار کاخ است. نگاره‌ای که شاخصه آن، استفاده از رنگ‌های طلایی، آبی، مغز پسته‌ای، فرم متنوع لباس‌ها و ترسیم حالت‌های مختلف بدن با نرمش‌های خاص است.

عبدی بیگ شیرازی شاعر و مورخ معاصر شاه‌طهماسب در اشعار خود عمارت کلاه‌فرنگی را به خوبی ترسیم می‌کند؛ اما از معماران آن یادی نمی‌کند. او نقاشی‌های دیوارهای درون و بیرون کاخ چهل‌ستون را هنر دست استادان، میرزاعلی نقاش، مظفرعلی نقاش، علیاصغر نقاش، عبدالجواد استرآبادی و رضا عباسی می‌داند. البته نگاره‌هایی که بر روی دیوارها و مقرنس‌های سقف به زیبایی بنا می‌افزودند، در دوران پهلوی مورد بی‌مهری قرارگرفته و با گچ پوشانده شدند. دلیل این کار تبدیل‌شدن کاخ چهل‌ستون به عمارت فرمانداری بود و ازآنجایی‌که گچ بر روی سطح صاف و صیقلی نقاشی‌ها نمی‌چسبید، آن را بیشتر محفوظ کردند که این کار باعث تخریب این نقاشی‌ها شد.

موزه خوشنویسی چهلستون قزوین

امروزه از این عمارت  به عنوان موزه خوشنویسی استفاده می شود. همان طور که اکثر مردم می دانند قزوین پایتخت خوشنویسی ایران است.  اغلب آثاری که در آن نگهداری می شوند با خط نستعلیق و شکسته نستعلیق نوشته شده اند. موزه با کمک کلکسیونرهای شخصی شهر و استادان خطاطی، گردآوری شد. در حال حاضر می توان آثار بزرگانی چون میرعماد قزوینی، عماد الکتاب، ملک محمد، درویش عبدالمجید، میرعلی هروی، مالک دیلمی، وصال شیرازی، نیریزی، میرزا ابوتراب، زین‌العابدین قزوینی، زین‌العابدین اصفهانی و سلطان علی مشهدی را در موزه یافت. در حال حاضر موزه دارای بیش از دو هزار و دویست قطعه است که در معرض دید علاقه ‌مندان قرار گرفته ‌است. کهن‌ ترین اثر خوشنویسی موجود در این موزه متعلق به دوره‌ سلجوقی است که سوره مبارکه حمد به خط کوفی در آن نوشته شده است.عمارت چهل ستون قزوین در بهمن ماه سال ۱۳۳۴ به شماره ۳۸۹ در فهرست آثار تاریخی ایران ثبت شد و در سال ۱۳۳۷ کاربری آن به گنجینه اشیای تاریخی و باستانی تغییر یافت . امروزه از این عمارت به عنوان موزه خوشنویسی قزوین استفاده می شود.

آدرس و مسیر دسترسی کاخ چهل ستون قزوین

برای اینکه به کاخ موزه چهلستون دسترسی داشته باشید باید به دنبال خیابان امام خمینی باشید و بعد از آن میدان سبزه میدان را که پیدا کردید کاخ چهلستون در قسمت جنوبی میدان قرار گرفته است. اگر هنگام مسافرت از ماشین های شخصی استفاده می کنید به راحتی می توانید این مسیر را با دنبال کردن تابلو ها پیدا نمایید

اطلاعات بازدید

درصورتی‌که علاقه دارید از کاخ چهل‌ستون دیدن کنید، اطلاعات زیر برای شما مفید خواهد بود:

ساعات بازدید 

ساعات بازدید از کاخ چهلستون قزوین همه‌روزه ۹ الی ۱۸ می‌باشد. البته بهتر است قبل از مراجعه، با شماره مجموعه تماس گرفته شود.

نویسنده:خانم برزگر

کاخ چهلستون قزوین