قلعه الموت کجاست؟ آشنایی با دژ تاریخی الموت در قزوین

 

الموت یکی از مکان‌های مهمی است که علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، بخشی از اتفاقات تاریخی کشورمان را روایت می‌کند. الموت منطقه‌ای در میان کوه‌های البرز و در استان قزوین است. این منطقه بسیار بکر و زیباست و زندگی روستایی با تمام سادگی و دل‌نشینی‌اش در آن جریان دارد. شاید اگر دژهای الموت و لمبسر در این منطقه وجود داشتند، امروز الموت این‌قدر شناخته شده نبود و کمتر کسی به آن سفر می‌کرد.

فصل بهار فصل حضور گل‌های قرمز و بنفش و صورتی در میان درختان سرسبز جاده است. وقتی پنجره ماشین را باز می‌کنید، عطر بهار ریه‌هایتان را پر می‌کند. پاییز هم که دیگر خودتان می‌توانید حدس بزنید با چه چشم‌اندازی مواجه خواهید شد. هزاران رنگ زیبا و دل‌نشین روی درختان می‌نشینند و از بیننده‌ای دلربایی می‌کنند.

تاریخچه الموت

قلعه الموت در شمال غربی استان قزوین واقع شده است، در همجواری با روستای گازرخان. شهرت این قلعه به دلیل گره خوردن نامش با حسن صباح، مبلغ آیین عجیب اسماعیلیه در دوره سلجوقیان است. حسن صباح بعد از آنکه از دربار خواجه‌نظام‌الملک و شاه سلجوقی رانده شد، برای آموختن اصول مذهب اسماعیلیه نزد سلسله‌ی فاطمی مصر رفت و در مدت کوتاهی به مقامی بزرگ در این مکتب رسید. او پس از بازگشتن به ایران، سراسر فلات را جهت یافتنِ لوکیشنی برای ساخت مقر فعالیت‌هایش زیر پا گذاشت و در آخر، منطقه الموت را یک جای مناسب برای این منظور شناسایی کرد.

قلعه الموت: معماری و محیط‌شناسی
دژ کهن حسن صباح، قلعه‌ی الموت، بنا به نظر بسیاری از گردشگران بریتانیایی که در سفرنامه‌هایشان به بازدید از این قلعه اشاره‌ کرده‌اند، وسعتی به قدر یک روستای کوچک در حومه لندن یا شفلد دارد. قلعه الموت 20000 متر مربع مساحت دارد آن هم در ارتفاعی به بلندای دوهزار و صد متر از سطح دریا. این دژ مستحکم بربلندای ارتفاعات الموت، تنها یک راه ورودی دارد که در ضلع شرقی قلعه قرار دارد. مسیر رسیدن به قلعه یک کوهنوردی زیگزاگی را پیش پای شما می‌گذارد که خودش به تنهایی یک گردشگری طبیعی و کوهنوردی کامل است. خود الموت به معنی آشیانه عقاب است چرا که این قلعه مرتفع است.
اگر برایتان سوال است که قلعه الموت چند پله دارد باید بگوییم برای رسیدن به آنجا باید از بیش از 300 پله سنگی بالا بروید، البته آنجا محلی‌ها در ابتدای مسیر کوهستانی، چند اسب و الاغ آماده کرده‌اند تا به شما کمک کنند.

 

دژ لمسر

لمسر به معنی روی بوته است. اصلی‌ترین پایگاه اسماعیلیان بعد از قلعه الموت، دژ لمسر بوده است. این دژ که در دوره ساسانی ساخته شده، در قسمت الموت غربی قرار دارد. بعد از تسلط حسن صباح بر روی دژ لمسر، وی کیابزرگ‌امید را حاکم این قلعه کرد.

موقعیت قلعه الموت (لمسر)

قلعه لمسر با شهر رازمیان حدود سه کیلومتر فاصله دارد. قلعه در جایی بنا شده که وجود دره‌های عمیق و ترسناک نینه رود و لمه دسترسی به آن را تقریبا غیر ممکن کرده است. ورود به دژ فقط از طریق دروازه‌های شمالی و جنوبی ممکن است. به همین دلیل دژ لمسر کاملا فتح نشدنی به نظر می‌رسد و پایگاه اصلی دفاع از الموت در مقابل هجوم از سمت غرب بوده است.

سوغات منطقه الموت چیست؟

منطقه الموت دارای روستای‌های کوچک و بزرگی است. روستای گازر‌خان نیز یکی از توابع منطقه الموت می‌باشد که اصلی‌ترین سوغات الموت را می‌توانید از این روستا تهیه کنید. از سوغات الموت می‌توان به نان محلی و گیلاس و آلبالوی آن اشاره کرد. همچنین گردو‌های این منطقه به همراه گیلاس و آلبالوی خشک شده از مورد علاقه‌های گردشگرانی است که به این منطقه سفر می‌کنند. انواع و اقسام لبنیات محلی و ترشیجات خوش طعم نیز در این منطقه پیدا می‌شوند که برای مدتی هر چند کوتاه، شما را از مواد غذایی مضر و شیمیایی دور می‌کند. صنایع دستی همچون جاجیم باقی و سوزن دوزی نیز جزء سوغات‌های خوب و با کیفیت این منطقه به شمار می‌روند. اگر به الموت سفر کردید از غذاهای سنتی و فوق العاده خوش طعم آن غافل نشوید؛ به عنوان مثال کوکوی گردو و آش شلغم از بهترین غذاهای سنتی این منطقه به شمار می روند. آش ترشی نیز یک غذای بسیار پرطرفدار و خوش طعم است که امتحان کردن آن برای گردشگران خالی از لطف نیست.

دسترسی به قلعه الموت چگونه است؟

اگر از سمت تهران و کرج به سمت قزوین بروید، باید نرسیده به این شهر به مسیر فرعی الموت بپیچید، اینجا 85 کیلومتر تا نزدیکترین شهر (شهر معلم کلایه) فاصله دارد ولی طی کردن این مسیر به علت صعب العبور بودن جاده و پیچ در پیچ بودنش، برای آنهایی که شناختی از مسیر ندارند ممکن است بیش از دوساعت طول بکشد.

 

 

 

نویسنده:خانم برزگر

قلعه الموت