بازار زنجان با یکی از طولانی ترین بازارهای سنتی ایران به شمار می رود و هندسه ای ارگانیک دارد. که در طی زمان های مختلف شکل گرفته است  و راه های اصلی و فرعی متعددی به داخل شهر دارد.

بازار سنتی زنجان

تاریخچه بازار سنتی زنجان

ساخت  آن  طی 8 سال از سال 1205 قمری در دوره آقا محمد خان قاجار شروع شد و در دوران فتحعلی شاه قاجار به پایان رسید. بازار 15 هکتاری زنجان، به مرور زمان گستر یافت و بخش هایی نظیر کاروانسرا، گرمابه، راسته ها و مسجد های متعددی را در دل خود جای داد.

همچنین مجموعه بازار علاوه بر جنبه اقتصادی در طی سالیان بسیار نقش برجسته ای در آداب و رسوم و سنت های مذهبی و ملی داشته است.بازار در قلب بافت قدیمی شهر قرار گرفته و مشرف به دروازه جنوبی زنجان است.

بازار سنتی زنجان

دومین بازار طولانی سرپوشیده ایران

بازار زنجان از جمله مهم ترین و زیبا ترین مجموعه های تجاری زنجان به شمار می رود. پس از بازار تبریز که طولانی ترین بازار سرپوشیده خاورمیانه شناخته شده است، بازار تاریخی زنجان طولانی ترین بازار سرپوشیده ایران محسوب می شود. این بازار معماری قاجاری را به نمایش می گذارد و نمود آن را می توان در کاربرد انواع طاق ها و قوس های هلالی، ضربی، جناغی و گهواره ای نظاره کرد. آجرپینی های متفاوت با کاشی کاری های به جا مانده از دوران قاجاریه چهره خاصی به این مجموعه تاریخی بخشده است و می توان آن ها  در تمامی بخش ها نظاره کرد. این حجم بالای هنر در مسجد جامع زنجان که به نوبه خود از ارزش تاریخی بسیاری برخوردار است، به اوج خود می رسد.

خدمات و ویژگی ها

بازار قدیمی زنجان با 940 دهانه مغزه، به چهار ناحیه تقسیم شده و به صورت بازار بالا و پایین و بازار شرقی و غربی در آمده است. تنوع تولید و عرضه کالا در قسمت بالای بازار بیشتر بوده و آن را به مهم ترین مرکز اقتصادی شهر تبدیل کرده است. 8 راسته، بازار زنجان را شکل داده اند و هر کدام فعالیت شامل شغل هایی نظیر کفاشی، بزازی، زرگری، سراجی و تعدادی دیگر، می شوند. از زیباترین بخش های بازار، راسته قیصریه آن است و می توانید اجناس ظریف و گرانبهایی را در آن پیدا کنید.

بازار سنتی زنجان

بازار زنجان کجاست؟

زنجان، بلوار امام خمینی، سبزه میدان

اماکن گردشگری اطراف

مسجد جامع زنجان
مسجد حسینه اعظم
حمام سنتی حاج داداش
موزه مردم شناسی(رختشوی خانه)
موزه مرد نمکی
بلوار شیخ اشراق
باغ عمارت معین
کاروانسرای سنگی زنجان
مجتمع تجاری نور زنجان

 

نویسنده:امیرمحمد غفاری

بازار سنتی زنجان