بافت تاریخی یزد

بافت تاریخی یزد در مرکز شهر قرار گرفته و یک محدوده توریستی و مسکونی می باشد. این بافت تاریخی حدود ۷۷ محله و قدمتی بیش از ۲۵۰۰ سال دارد. خانه های این منطقه کاهگلی هستند، و در واقع یزد اولین شهر خشت خام در ایران و دومین شهر تاریخی در جهان به سبب وجود بناهایی تاریخی متعلق به قرن های دوم و سوم هجری است. همچنین یزد را با نام  شهر بادگيرها نیز می شناسند،

 

بافت تاریخی یزد

 

سیستم بادگیر ها در شهر

تنها سيستم تنفسی شهر همین باد گیر ها هستند و بوسیله‌ی آنها دمای هوا کنترل می شود. همچنین کوچه‌های باریک و دیوارهای بلند نیز از ویژگی‌های بافت تاریخی یزد به منظور ایجاد سایه در تمام طول روز است.

 

بافت تاریخی یزد

 

معماری ساختمان ها

هر ساختمان در یزد شامل بخش های بیرونی و اندرونی، حیاط، تختگاه، تالار، بادگیر، سردر، هشتی، آشپزخانه و آب انبار است. آب انبارها با سقف و گنبد ‌خشتی یا آجری بوده و در بخش زیرزمین خانه ها ساخته ها می شوند و درون آنها آب ذخیره می گردد. خانه‌های یزد به روش گودال باغچه یعنی پایین‌تر از سطح کوچه ساخته شده اند، تا محیطی مناسب‌تر برای زندگی در تابستان و زمستان فراهم شود. برای دیدن این خانه‌ها باید به بافت های تاریخی یزد و به محله چهار منار بزرگ‌‌ترین محله بافت تاریخی شهر یزد بروید. محله فهادان یزد نیز جزو محله‌های قدیمی این شهر به حساب می آید.

 

 

بافت تاریخی یزد

 

زمان مناسب برای بازدید

برای بازدید از شهر کهن یزد می توانید از آبان تا اردیبهشت که هوا معتدل تر است را انتخاب کنید چرا که یزد تابستان های بسیار گرمی دارد. اما از طرفی خلوت ترین زمان نیز ماه تابستان است و می توان با آرامش بیشتری به گردش پرداخت.

 

 

بافت تاریخی یزد کجاست🤔

ایران، استان یزد، یزد

اماکن گردشگری اطراف😍

بازارخان یزد
قنات زارج

باغ دولت آباد
مسجد جامع یزد
خانه هنر یزد
موزه مارکار
اب انبار امیرچخماق
اب انبار شش بادگیر
اتشکده بهرام یزد
موزه قیصر آیینه یزد
میدان خان یزد
میدان ساعت یزد
اب انبار رستم گیو
مجموعه شاهزاده فاضل یزد
حمام خان یزد
حمام ابوالمعالی یزد
میدان امیرچخماق
خانه لاری ها
دخمه زرتشتیان
موزه آب
و….

 

نویسنده:امیرمحمد غفاری

بافت تاریخی یزد