بازار خان یزد، بزرگ‌ترین بازار تاریخی شهر یزد است. صنایع دستی، جواهرات و معماری زیبای مجموعه تاریخی بازار، ویژگی‌هایی است که اینجا را جذاب می کند.

 

 

تاریخچه

قدمت این بازار قدیمی یزد، به دوران قاجار و ناصرالدین شاه بر‌می‌گردد. در گذشته، فقط خوانین از این بازار استفاده می‌کردند و عموم مردم اجازه‌ی خرید از آن را نداشتند. به همین دلیل به بازار خان معروف است.محمد تقی خان بافقی و نوادگان او، وظیفه‌ی ساخت این مجموعه را بر عهده داشتند.

 

 

بازار خان یزد

معماری و بخش های مختلف

بازار خان یزد با طول 274 متر و ارتفاع بین 4 تا 6 متر، از بزرگ‌ترین بازار‌های یزد محسوب می‌شود که حدود 153 مغازه در آن فعالیت می‌کنند.
بازار خان به بخش‌های مختلف شمالی، جنوبی، شرقی و غربی تقسیم می‌شود. 53 مغازه در بخش شمالی و جنوبی قرار دارد و طول این راسته 78 متر است. بخش شرقی و غربی با طول 180 متر و 100 باب مغازه، بخش بزرگ‌تر این بازار را تشکیل می‌دهد.
بازار خان یزد، از بازار‌های کوچک‌تری تشکیل شده: بازار زر‌گری، بازار پنجه علی، بازار علاقبندی، بازار ملا اسماعیل، بازار کاشی‌گری، بازار افشار، بازار چیت‌سازی، بازار مس‌گری، بازار شاهزاده فاضل، بازار دروازه مهریز و بازار نخود بریز‌ها نام دارند.
بازار خان، جزو مجموعه‌ی بزرگ‌تری به نام مجموعه خان است. این مجموعه، شامل بازار خان، حمام خان، مدرسه و میدان خان است که همگی در یک دوره ساخته شدند.بخشی از این مجموعه در دوران افشاریه ساخته شده است.

 

 

بازار خان یزد

بازار طلا

بخش بزرگی از این بازار به فروش طلا و جواهرات اختصاص دارد. نمونه‌های زیبایی از طلا در این بازار پیدا می‌شود که ممکن است دیگر هیچ‌جا آن‌ها را نبینید. چند حجره‌ی مروارید بافی هم در بازار هستند که همیشه سرشان شلوغ است.

در حد فاصل میدان خان و مدرسه خان، بازار قیصریه قرار دارد. بازار قیصریه که محل کسب درآمد پارچه‌فروش‌های یزدی است، نسبت به سایر قسمت‌های بازار خان شکیل‌تر و با‌شکوه‌تر است و با دو در چوبی که ارزش بالایی دارند بسته می‌شود.
بازار خان یزد

سوغاتی بازار یزد

اگر به دنبال یک سوغاتی نسبتا ارزان قیمت می‌گردید دستمال یزدی گزینه مناسبی است. البته جنس مرغوب این دستمال‌ها ابریشمی است و نسبتا گران‌تر است.

 

ثبت ملی

بازار خان یزد با شماره‌ی 8544 در سال 1382 به ثبت فهرست آثار ملی ایران رسید.

 

بازار خان یزد کجاست🤔

ایران،استان یزد، خیابان قیام، محله‌ی لب خندق

اماکن گردشگری اطراف😍

باغ دولت اباد یزد
قنات زارج

بافت تاریخی یزد
مسجد جامع یزد
خانه هنر یزد
موزه مارکار
اب انبار امیرچخماق
اب انبار شش بادگیر
اتشکده بهرام یزد
موزه قیصر آیینه یزد
میدان خان یزد
میدان ساعت یزد
اب انبار رستم گیو
مجموعه شاهزاده فاضل یزد
حمام خان یزد
حمام ابوالمعالی یزد
میدان امیرچخماق
خانه لاری ها
دخمه زرتشتیان
موزه آب
و….

 

 

نویسنده:امیرمحمد غفاری

بازار خان یزد