غار دو اشکفت

غار دو اشکفت

 

مکانی برای انسان های اولیه

رشته کوه های زاگرس در غرب ایران، یکی از قدیمی ترین منطقه ها دنیاست که انسان های اولیه در آن زندگی می کردند. این انسان ها، غارهای این منطقه را به عنوان سرپناه خود انتخاب کردند. و در اطراف این غارها به شکار حیوانات می پرداختند. غارهای باستانی بسیاری در استان کرمانشاه وجود دارند که از درون آن ها اشیای تاریخی ارزشمندی کشف شده اند. غار دو اشکفت در نزدیکی محوطه باستانی طاق بستان، یکی از این غارهاست.

 

غار دو اشکفت نمای بیرونی

 

 

ویژگی های غار

این غار در دوران پارینه سنگی میانی در ۱۲۰ تا ۴۰ هزار سال پیش مورد سکونت انسان احتمالا ًنئاندرتال بوده‌است. ارتفاع غار دو اشکفت در حدود ۱۶۰۰ متر از سطح دریاست.
طبق یافته‌های باستان شناسی غار دو اشکفت در دوره پارینه سنگی میانی مسکن انسانهای شکارگر بوده است.

یکی از کهن‌ترین سکونت گاه‌های بشر در منطقه کرمانشاه غار دو اشکفت در نزدیکی طاق بستان است. این مکان باستانی، شامل دو غار مجاور هم، در دامنه جنوبی کوه میوله، در ارتفاع حدود سیصد متری از دشت قرار دارد.

 

 

 

 

آنها که اغلب به شکار بز کوهی،اسب،میش و گاو وحشی ،مارال و گراز می پرداختند این غار راکه دید بسیار مناسبی برای شکار داشت انتخاب کردند. همچنین وجود چشمه آب دائمی و چشم انداز وسیع و مسیر دسترسی آسان به بالا و پایین غار از دیگر دلایل انتخاب آن برای زندگی بود.

از ویژگی های دیگر این غار وجود سنگ رادیو لاریت در اطراف آن هست. این سنگ که بر اثر جابه جایی صفحات زمین و در نهایت به یک برودت منجر شد برای ساخت ادوات سنگی از آن استفاده می شد.

علاوه بر این سنگ برای ساخت ابزار آلات از سنگ چخماق که در 12 کیلومتری غار در دشت های گاکیه وجود داشت نیز استفاده می کردند.
این ابزار آلات که به صنعت موستری زاگرس مربوط است هم اکنون در موزه نگه داری می شود.
هم چنین استخوان های باقی مانده از آن زمان و آثار ارزشمندی که در غار کشف شده است به همان محل انتقال داده شده است.

اشکفت به چه معنی است؟

اشکفت واژه‌ای کهن در زبان فارسی است که هنوز هم در زبان کُردی و برخی دیگر از زبان‌های ایرانی، به‌کار می‌رود و به معنای غار است. چون غارِ کوه میوله دوگانه است، بومی‌ها به آن دو اشکفت (دو غار) می‌گویند.

 

 

تاریخچه غار دواشکفت کرمانشاه

نخستین‌بار دو تن از باستان‌شناسان مطرح استان کرمانشاه در سال 1999 میلادی موفق به کشف غار دواشکفت شدند.

طبق مطالعات انجام شده، تخمین زده شده که دوران سکونت در این غارها به دوران پارینه سنگی میانی بازمی‌گردد. کشف استخوان‌ها، ابزارآلات و ادوات جنگی در این غار، گواه بر این ادعا است.

جالب است بدانید که این ابزار و وسایل کشف شده از غار دواشکفت در موزه‌های سراسر کشور نگهداری می‌شوند. این غار باستانی یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های این مرز و بوم بوده و در سال 1381 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

در نزدیکی غار دو اشکفت چه غارهای دیگری وجود دارد؟

 

غار دو اشکفت

 

کرمانشاه غارهای متعددی دارد و گردشگران زیادی برای بازدید از آن ها به کرمانشاه سفر می کنند.

پناهگاه ورواسی، یکی دیگر از سکونتگاه های غاری است که باستان شناس آمریکایی به نام “بروس هو” آن را کشف و حفاری کرده است.

 

غار دو اشکفت

 

برترین زمان سفر به غار دو اشکفت در کرمانشاه🚗

استان کرمانشاه یکی از استان های سردسیر کشور است که در غرب آن واقع شده است. این استان در زمستان ها، آب و هوایی سرد و برفی و در تابستان ها هوایی نسبتا خنک و مطلوب دارد. بازدید از غار دو اشکفت در تمامی ایام سال امکان پذیر است، اما خبرنگاران فصول بهار و تابستان را برترین زمان سفر برای بازدید از این غارهای تاریخی می داند.

دسترسی به غار دو اشکفت در کرمانشاه

دسترسی به غار دو اشکفت در کرمانشاه از پارک کوهستان شهر کرمانشاه امکان پذیر است. بدین منظور به سمت شمال شهر کرمانشاه حرکت کنید. پس از رسیدن به میدان پدر، جهت شمالی را در پیش بگیرید تا به پارک کوهستان برسید. از پارک کوهستان با کمی پیاده روی به غار دو اشکفت خواهید رسید.

 

 

 دو اشکفت کجاست🤔

غار دو اشکفت در شمال شهر کرمانشاه در دامنه کوه مبوله و مشرف به پارک کوهستان قرار دارد و کهن ترین بقایای سکونت انسان در شهر کرمانشاه است.

 

مکان های دیدنی اطراف😍

 

 

نویسنده:امیرمحمد غفاری

غار دو اشکفت