پل سفید اهواز جاذبه ای به جامانده از دوران پهلوی است که بر روی رود کارون خودنمایی می کند و امروزه با عنوان نماد شهر اهواز از آن یاد می شود.

 

 

 

پل سفید اهواز

تاریخچه

طراحی این پل در سال 1311 انجام شده است و در آن زمان تنها سازه‌ای که بر روی رود کارون قرار داشت، پل سیاه بود. طرح پل سفید اهواز به‌قدری جذاب بود که به سرعت  تایید شد و فرآیند ساخت آن در سال 1312 در دستور کار قرار گرفت. میرزا علی خان منصور (وزیر طرق و شوارع ایران) در تاریخ 17 خرداد ماه سال 1312، تصمیم گرفت تا برای ساخت این پل با یک شرکت سوئدی وارد همکاری شود.

قرارداد ساخت پل سفید اهواز بین طرفین با موفقیت بسته شد و شرکت سوئدی هزینه ساخت آن را تقریبا 78000 تومان برآورد کرد. پرداخت این هزینه به عهده بانک ملی بود و مصالح مورد نیاز برای ساخت پل نیز توسط یک شرکت سوئدی تامین می‌شد. پس از عقد قرارداد، تقریبا 1 سال طول کشید تا مکان پل بر روی رود کارون تعیین شود. سرانجام در تاریخ مهر ماه سال 1313 مکان پل سفید اهواز تعیین و پروژه وارد فاز عملیاتی شد.

 

 

 

 

پل سفید اهواز

مراحل عملیاتی پل

در تیر ماه سال 1314 ساخت پایه‌های پل به اتمام رسید و حالا وقت آن رسیده بود که بخش هلالی پل بر روی سازه سوار شود. ای کار نیز به کمک 5 دوبه انجام شد تا فرآیند ساخت پل سفید اهواز با موفقیت به پایان برسد. اما این پایان ماجرا نبود و اکنون وقت آن رسیده بود که کارایی پل مورد آزمایش قرار بگیرد. تست‌های اولیه تقریبا 5 ساعت طول کشید که خوشبختانه مشکل خاصی نیز در این پل‌ها مشاهده نشد.

پل سفید اهواز سرانجام در تاریخ 30 شهریور ماهسال 1315 به راه‌آهن جنوب تحویل داده شد و دو ماه بعد به صورت رسمی افتتاح شد. در ابتدا محدودیت‌های زیادی برای عبور از روی پل اعمال شد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها باید به این موضوع اشاره کنیم که بیشتر از یک ماشین و یا بیشتر از 4 درشکه حق ندارند به صورت همزمان از روی پل عبور کنند. خوشبختانه امروزه خبری از آن محدودیت‌ها نیست و ده‌ها ماشین به صورت همزمان روی این پل قرار می‌گیرند.

 

 

 

 

پل سفید اهواز

معماری پل

اسکلت پل از جنس فلز و پایه‌های آن بتنی است. طول و عرض سازه نیز به ترتیب 500 و 10 متر است و در ارتفاع 13 متری از سطح رود کارون قرار گرفته است. پل سفید اهواز دو مسیر ماشین‌رو و دو مسیر برای عابران پیاده را در خود جا داده است و این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا از قدم زدن بر روی اولین پل معلق ایران لذت ببرید. این پل دارای 5 بخش هلالی شکل است که اولی و آخری 130 و 136 متر و سه بخش میانی هر کدام 49 متر می‌باشند.

همچنین باید بدانید که  پل سفید اهواز دارای 8 ستون که ضخامت هر کدام 56 متر است. قوس‌های بتنی پل نیز 12 و 20 متری هستند. جالب‌تر از همه این است که تمام قطعاتی که در این سازه مشاهده می‌کنید، با استفاده از پیچ و مهره به یکدیگر متصل شده‌اند.

 

 

 

 

پل سفید اهواز

پل سفید اهواز کجاست؟😍

ایران، استان خوزستان، اهواز، حدفاصل میدان شهدا و خیابان فلسطین (اداره پست)

اماکن گردشگری اطراف😍

حمام نفت سفید
پل سیاه اهواز
دانشگاه سه ‌گوش اهواز
رودخانه کارون

بازار عبدالحمید اهواز
خانه ماپار اهواز
سرای معین التجار
گورستان سنگی تپه کوهساران
دانشسرای مقدماتی پسران اهواز
پل طبیعت کیانپارس
خیابان نادری اهواز
لشکر آباد اهواز
آبشار اهواز (پل هفتم)
پل غذیر اهواز(پل هشتم)
بازار کاوه اهواز
سیتی سنتر مهزیار
بازار امام رضا اهواز
پاساژ نخل اهواز
آرامگاه علی ابن مهزیار

پل سفید اهواز