معرفی بنا

‌این مسجد در بافت قدیمی شهر کرمانشاه و در خیابان مدرس واقع شده است. از این مسجد تنها بخشی از شبستان آن باقی مانده، این شبستان ۴۵ طاق چشمه داشت و امروزه تنها ۲۵ طاق آن باقیمانده است. در سمت جنوبی مسجد جامع دوبالا خانه وجود داشت که در گذشته مدرسه بود. مسجد جامع کرمانشاه از نظر ساخت شبیه مساجد دوره زندیه است و طبق کتیبه موجود در سال ۱۱۹۶ هجری قمری مصادف با حکومت علی مراد خان زند ساخته شد. در قسمت جنوبی مسجد، مسجد دیگری با صحن و شبستان کنونی وجود دارد که به مسجد امیری معروف است. بانی این مسجد امیر نظام زنگنه از نوادگان شیخ علی خان زنگنه و از امرای دوره محمد شاه قاجار و اوایل سلطنت ناصرالدین شاه قاجار است. ‌

 

مسجد جامع کرمانشاه

 

از شعری که بر روی کتیبه‌ای در مسجدبه جای مانده، سال ساخت مسجد ۱۱۹۶ هجری قمری (۱۷۸۱ میلادی) دانسته شده‌است. این شعر به شاعری به نام شهاب، از شاعران هم‌عصر با الله قلی خان زنگنه حاکم کرمانشاه دانسته شده که در محفل شعر هفتگی او شرکت می‌کرده‌است.

بنا شد به لطف جهان‌آفرین به سعی سمی علی شاه دین
حسینیه و مسجد و مدرسی نکووضع و خوش‌طرح و دلکش بسی
«شهاب»این بناها چو با اهتمام شد از فضل خلاق عالم تمام
به تاریخ اتمام کلکم نوشت عطا کرد حق جای بانی بهشت

 

معماری

معماری این مسجد آجر کاری است و نمای زیبا و کاشیکاری های جالب و خوشرنگی داره که طرحهای زیبای ختایی و اسلیمی کاشیکاری ها آنرا مزین کرده است. شبستان کنونی به جز محراب تزیینات خاصی ندارد. در گوشهٔ جنوب غربی بنا، پلکانی برای دسترسی به بالاخانه‌ای که گویا زمانی قسمتی از مدرسه بود، ساخته شده‌است. در نخستین دهنهٔ سمت راس ورودی، سه کتیبه با تاریخ ۱۲۰۰ ه. ق (۱۷۸۵ میلادی) و مطالبی مربوط به خرید و فروش و موقوفات مسجد نصب شده‌است.

 

 

 

 

 

مسجد امیری

در قسمت جنوبی مسجد، مسجد دیگری با صحن و شبستان کنونی وجود دارد که به «مسجد امیری» معروف است که بعده‌ها توسط «امیر نظام زنگنه» از امرای دوره محمد شاه قاجار و اوایل سلطنت ناصرالدین شاه قاجار ساخته شد و در بمب باران سال ۱۳۵۹ ویران شد.

 

 

مسجد جامع کرمانشاه

 

مکان های دیدنی اطراف😍

 

 

راه های دسترسی🚗

مسجد جامع کرمانشاه در خیابان مدرس(همان خیابانی که اکثر کارگاههای نون برنجی پزی و کاک پزی در آن قرار داره) واقع شده و با فاصله خیلی کم از تکیه بیگلر بیگی و فاصله کمی بیشتر از تکیه معاون الملک قرار داره و همچنین در خیابانیست که بازار سنتی و بازار زرگرهای شهر در آن واقع است.

 

نویسنده : امیرمحمد غفاری

مسجد جامع کرمانشاه