آتشکده‌ها از مهم‌ترین آثار برجای‌مانده از عهد ساسانی است. از این بناها برای نگهداری آتش مقدس و انجام آیین‌های مذهبی استفاده می‌شد و مکانی مقدس برای عبادت زرتشتیان بود. یکی دیگر از کارکردهای آن به‌عنوان امانت‌سرا استفاده می‌شد. در نزدیکی روستای میلگه باباخان واقع در شهرستان اسلام‌آباد غرب در استان کرمانشاه آتشکده میل میلگه اسلام‌آباد غرب قرار دارد که از یادگارهای عصر ساسانیان می‌باشد.

 

 

 

 

آتشکده میل میلگه

 

 

 

 

معرفی آتشکده

در حدود ۱۰۰ متری از شرق روستای سیاه میل میلگه باباخان شهرستان اسلام‌آباد غرب آتشکده میل میلگه قرار گرفته است. این بنای چهارطاقی که امروزه بخشی از بنای اصلی آن برجای‌مانده و متعلق به دوره ساسانی است تنها از چهار جرز سنگ در ابعادی متفاوت بنا شده است. بازدید از این بنای قدیمی هم از نظر مذهبی و تاریخی اهمیت بسزایی دارد و همین که باعث می‌شود با معماری دوره ساسانی آشنا شوید و همچنین دیدی نسبت به آیین زرتشت که یکی از پایه‌های قدیمی فرهنگ ایرانیان است شما را آشنا می‌سازد.

 

 

 

 

 

 

آتشکده میل میلگه

 

 

 

 

معماری و مصالح

طبق بررسی‌های باستان‌شناسی ۴ جرز سنگی و یک سکو که آتشدان این عبادتگاه بوده است عناصر اصلی این آتش کرده را تشکیل می‌دادند. مصالح اصلی به‌کاررفته در آتشکده میل میلگه مانند سایر آتشکده‌ها از لاشه‌سنگ و گچ است. درون این آتشکده سکویی برای نگهداری و قراردادن آتشدان و تعدادی پایه گچی و سنگی قابل‌مشاهده است. این چهارطاقی بر فراز پشته کم‌ارتفاع از سنگ‌های ماسه‌ای مشرف به زمین‌های کشاورزی پست قرار دارد.

آنچه امروزه از این آتشکده برجامانده است چهار جرز سنگی در کنار چهارپایه و ساقه ستون سنگی که دو تا از آنها سالم مانده و دو تای دیگر بسیار صدمه دیدند.  پایه ستون‌ها مربع‌شکل و بسیار کوچک هستند. در ساقه ستون‌ها در بخش میانی سه ردیف تزیین طنابی شکل قرار دارد. در زمان ساخت بنا دوپایه دیگر هم وجود داشته که امروزه اثری از آنها نیست؛ ولی جایگاه و محل قرارگیری آنها به‌روشنی دیده می‌شود.

 

 

 

 

آتشکده میل میلگه

 

 

 

 

 

شما با سفر به استان کرمانشاه و بازدید از شهرستان اسلام‌آباد غرب می‌توانید با اماکن تاریخی بسیاری آشنا شوید از جمله آتشکده میل میلگه که نشان‌دهنده معماری و آثار برجای‌مانده از دوره ساسانیان می‌باشد و شما را بیش‌ازپیش با آیین و فرهنگ زرتشت آشنا می‌سازد.

آتشکده میل میلگه کجاست؟

ایران، استان کرمانشاه، 32 کیلومتری جنوب شرقی شهر اسلام‌آباد غرب، روستای میلگه

اماکن گردشگری اطراف

آرامگاه ابودجانه
سد شیان
سراب شرف‌آباد
روستای شالان
مقبره بابا یادگار
گلال سیاه
روستای ناو تنگ منصوری
آتشکده شیان
غار وزنه
امامزاده حسن
امامزاده قاضی الکیا
و….

 

نویسنده: امیرمحمد غفاری

آتشکده میل میلگه