پارک جنگلی بی بی یانلو، یکی از زیباترین جنگل های آستارا

قسمت زیادی از مساحت شهر آستارا که در نزدیکی گردنه حیران و دریاچه استیل و آبشار لاتون واقع شده، جنگلی و سرسبز است. یکی از این جاذبه های سرسبز آستارا، جنگل بی بی یانلو است که در روستایی به همین نام واقع شده است. ما در این مقاله ازجازما سعی داریم یکی از زیباترین جنگل های آستارا یعنی جنگل بی بی یانلو را به شما معرفی کنیم. پس تا پایان با ما همراه باشید.

پارک جنگلی بی بی یانلو کجاست؟

پارک جنگلی بی بی یانلو در شهرستان آستارا با مساحتی بالغ بر یک هزار و ۵۱۲ هکتار وسعت ظرفیت خوبی برای گردشگری کوهستان و جنگل دارد. این جنگل جزو جنگلهای هیرکانی غربی است که در ضلع جنوب غربی شهرستان آستارا واقع شده است . فاصله آن تا آستارا پنج کیلومتر می باشد .

قسمتی از چشم انداز پارک مذکور نوار مرزی کشور جمهوری آذربایجان است، قله ها و دره های پوشیده شده از درختان، دامنه های زیبایی را به وجود آورده اند و چشمه سار های طبیعی جلوه و سیمای ویژه و چشم انداز منحصر به فردی را دارند که همین موضوع سبب جذب گردشگران متعددی شده است.

بهترین زمان بازدید از جنگل بی بی یانلو

بهتر است فصل بهار و تابستان را برای سفر به این منطقه انتخاب کنید. چون در پاییز و زمستان هوا کمی سرد می‌شود و شاید برای بسیاری از افراد قابل تحمل نباشد. اما پاییز این منطقه به دلیل وجود انواع مختلفی از درختان، جنگلی بسیار رنگارنگ را به وجود می‌آورد که مطمئنا از دیدن آن سیر نخواهید شد.

هزینه و ساعات بازدید از پارک جنگلی بی بی یانلو

قیمت ورودی پارک جنگلی بی بی یانلو به ازای هر خودرو مبلغ ۱۰۰۰۰ تومان است و برای رزرو و استراحت در کلبه های اقامتی  باید مبلغ جداگانه پرداخت شود. ساعت بازدید از پارک بی بی یانلو ۲۴ ساعته و شبانه روزی می باشد.

امکانات جنگل بی بی یانلو

در این پارک جنگلی آلاچیق های چوبی، برای استراحت و رو به روی آنها منقل قرار دارد که درست کردن آتش را برای شما راحت تر می کند. یک پارک بازی کوچک شامل تاب، سرسره و الا کلنگ و… هم در پارک جنگلی وجود دارد که موجب سرگرم شدن کودکان شما می شود.

بر روی درختان بلند این جنگل تاب های بازی دست ساز با طناب و کنف نصب شده که استفاده از آنها به صورت کاملا رایگان است اما توصیه می شود با احتیاط و سرعت پایین از آنها استفاده شود زیرا امنیت آنها زیاد نیست همچنین جایگاه های مخصوص برای شستن ظرف و لباس و سرویس بهداشتی عمومی هم برای گردشگران درنظر گرفته شده ولی با این حال هنوز دارای کم و کاستی هایی می باشد.

پوشش گیاهی جنگل بی بی یانلو

۴۰ هزار هکتار از مساحت شهرستان آستارا را مناطق جنگلی تشکیل می‌دهد. که در آن انواع گونه‌های جنگلی از قبیل بلوط، راش، توسکا، ممرز، نمدار، ملج، لیلکی، انجیلی، آزاد، افرا، گردو، لرگ، خرمندی، داغداغان، شیردار، گیلاس وحشی، فندق، شمشاد جنگلی، شب خسب، ون و بارانک به چشم می‌خورد.

جاهای دیدنی نزدیک پارک جنگلی بی بی یانلو

اطراف پارک جنگلی بی بی یانلو مملو از جاذبه های دیدنی و طبیعتی بکر می باشد و علاوه بر همه ی این ها مراکز خرید و امکانات تفریحی دیگر هم در اطراف این پارک ییلاقی وجود دارد و شما می توانید ضمن بازدید و گردش، به دیدنی های اطراف آن نیز سر بزنید، که در ادامه به چند نمونه از آن‌ها اشاره می کنیم.

باغ پرندگان

در ورودی جاده ی آستارا به رشت واقع شده و در آن ۳۰۰ پرنده از ۶۰ گونه ی مختلف که از زیبا و کمیاب ترین آنها می توان به طاووس، قرقاول از نوع فایربک و مونال، مینای سخنگو و سرسفید کاکلی اشاره کرد. به طور متوسط هر ماه حدود ۱۰۰ گردشگر از روسیه، آذربایجان و اوکراین به این باغ پرندگان می ایند و اقدام به فیلم برداری و عکاسی از پرندگان کمیاب این مجموعه می کنند. فاصله ی این پارک تا پارک جنگلی بی بی یانلو ۱۵ دقیقه یا ۱۳ کیلومتر با خودرو می باشد.

بازار ساحلی

این بازار بزرگ درحاشیه ی دریای خزر و مرداب آستارا قرار دارد که مردمان بومی و محلی آن را به بازار بساط می شناسند. یکی از معروف ترین بازارهای ایران با بنای سفالین و مقصد مسافران ورودی به گیلان می باشد،

دارای ۱۵۰۰ واحد صنفی فعال با ۶۰ پاساژ که در زمینه های مختلف پوشاک، ظروف و … فعال می کنند، در سال های اولیه خرید و فروش اجناس داخل این بازار جنس های وارداتی ترک و روس به صورت یک روز در هفته انجام می شد ولی پس از معروف شدن این بازار در سر تا سر ایران فروش هفت روز در هفته آغاز گردید. فاصله آن تا بی بی یانلو ۱۸ دقیقه بدون ترافیک است.

برکه آستارا

این برکه داخل جنگلی سرسبز است که با درختان بلند احاطه شده و بسیار مناسب برای کمپ کردن می باشد. داخل برکه تنوع زیادی از ماهی ها وجود دارد که نظر ماهیگیر ها را به خود جلب کرده و ویلاهایی برای اجاره ی روزانه درنزدیکی برکه در نظر گرفته شده که گردشگران می توانند در آنجا سکونت داشته باشند.

این برکه جزو جاهای دیدنی آستارا می باشد و به صورت شبانه روزی باز است. فاصله پارک بی بی یانلو تا این برکه ۱۵ دقیقه تخمین زده شده اما ترافیک، آب و هوا و رویداد های دیگر می تواند باعث تغییراین زمان شود.

گردنه حیران

گردنه حیران قسمتی از جاده آستارا به اردبیل است و علت نام گذاری حیران روستای در اواسط آن می باشد که (حیر) به معنای ابر و مه و حیران یعنی محلی که مه آلود است. به علت هوای مطبوع و منظره ی بی نظیر این منطقه در نیم سال اول به یک مکان توریستی و تفریحی تبدیل می شود.

از مکان های مورد توجه برای توریست ها و گردشگران می توان به : تله کابین حیران، سورتمه، زیپ لاین، کارتینک و کافه و رستوران های وی ای پی با ویو ابدی اشاره کرد. فاصله ی جنگل بی بی یانلو تا گردنه حیران در حالت عادی، بدون ترافیک و با شرایط آب و هوایی مناسب ۳۵ دقیقه محاسبه شده است.

اقامت در پارک جنگلی بی بی یانلو

افرادی که قصد اقامت دارند می توانند در اتاقک هایی که برای اقامت شبانه درنظر گرفته شده ساکن و مایحتاج ضروری خود را از سوپر مارکت کوچک پارک جنگلی بی بی یانلو تامین کنند.

اگر از این نوع اقامت خوشتان نمی آید و می خواهید در اقامتگاه هایی با امکانات بیشتر بمانید می توانید به سایت جازما سر بزنید و انواع اقامتگاه های موجود را مشاهده کنید و پس از بررسی اطلاعات و مشاهده تصاویر مربوط به هر اقامتگاه، مناسب ترین گزینه را از بین گزینه های موجود انتخاب و رزرو کنید.

نویسنده:مهسا عباسی

پارک جنگلی بی بی یانلو