غار سراب امیدآباد؟

طبیعت این استان شاید جزی بکرترین و زیباترین طبیعت‌های موجود در ایران باشد. آب و هوای خنک و مطبوع این مکان‌ها و زیبایی و شگفت‌آور بودن این مناظر طبیعی سبب می‌شود که مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گیرد.یکی از مقاصد طبیعی و جاهای دیدنی استان چهارمحال و بختیاری، غار سراب امیدآباد است. این غار که طرفداران بسیاری دارد یکی از زیباترین غارهای آهکی است. وارد شدن به این غار و طی کردن تمام مسیر آن، کاری بسیار هیجان‌انگیز و فنی است. غارنوردان با طی کردن این غار آن را یکی از بکرترین جاذبه‌ها نامیده‌اند.

غار سراب امیداباد

غار امیدآباد که از جاهای دیدنی فارسان به‌ شمار می‌رود. در فاصله ۲۱ کیلومتری شمال غرب شهر فارسان قرار گرفته است و با شهر باباحیدر ۶ کیلومتر فاصله دارد. از جاده آسفالت این مکان تا غار سراب در حدود ۳۰ دقیقه راه است. که ده دقیقه پایانی آن را باید با پیاده‌روی طی کرد تا به مکان غار رسید.

غار در مکانی قرار گرفته که با ورود به آن باید از یک باریکه‌راه که به موازات یک دره و در بستر آن جاری است به طرف سرچشمه آب، بالا آمد. سرچشمه‌ای که از آن آب سرد خارج می‌شود دهانه دیگر غار سراب است.

این مکان جایی است که اگر داخل غار هم نشدید می‌توانید به آب سرد و گوارای چشمه دسترسی داشته باشید.

وجه تسمیه غارسراب امیدآباد؟

وجه تسمیه نام غار برگرفته از سرچشمه آب در این غار است. زمین‌های اطراف غارسراب امیدآبادنیز مربوط به یکی از تیره‌های اهالی شهر است. سراب در معنای واژه سراب معمول نیست، بلکه به معنی سرآب یا بالای آب است که در گویش محلی این منطقه متداول و رایج است.

 

ورود به غارسراب امیدآباد؟

برای ورود به غار سراب امیدآباد باید از یک روشنایی استفاده کرد چون درون این غار تاریک است. بنابراین اکثر کسانی که قصد ورود به این غار زیبا و شگفت‌انگیز را دارند از چراغ و یا نور گوشی‌های همراه خود استفاده می‌کنند. ورودی این غار بسیار زیبا و دارای دهانه‌ای کوچک است. این ورودی بسیار کوچک است و با وارد شدن به دورن آن باید خمیده رفت.

در این مسیر دالانی زیبا را طی می‌کنید. که چهل چراغ‌هایی طبیعی به سقف آن آویزان شده است. قندیل‌های آراسته و آویزان از سقف غار به راستی گویا چهل‌چراغ‌های این تالار رویایی هستند.

غار سراب امیداباد

پس از طی کردن قسمت دالان در غار قسمت بعدی آن شامل دو بخش می‌شود. این دو قسمت به صورت دو طبقه تشکیل شده‌اند که از ۱۵ تا ۲۵ متر با یکدیگر اختلاف ارتفاع دارند. طبقه پایین، قسمت اصلی غار است که طول بسیاری دارد. اما در حال حاضر بیشتر از ۶۰۰ متر از این دو دهانه قابل دسترسی نیست. این راهروها هر یک به شاخه‌ها و حفره‌های دیگری منتهی می‌شوند.

غار سراب امیداباد

این غار با شماره ۳۰۰ به ثبت آثار ملی رسید.

غار زیبای سراب در آهک‌های کرتاسه توسعه پیدا کرده و عمدتا رخساره آهکی دارد و در بالای آن مارن‌های زرد و قهوه‌ای وجود دارد.

علاقمندان به گشت و گذار در غارها و غارنوردانی که از غار سراب دیدن کرده‌اند آن را یکی از زیباترین و بکرترین غارهای آهکی کشور می‌دانند.

 

عمق این غار برای غارنوردان جذاب و دیدنی است.

برای رفتن به این غار باید از جاده شهرکرد به فارسان حرکت کرد و از فارسان تا باباحیدر در حدود ۱۳کیلومتر جاده آسفالته را نیز پشت سر گذاشت.

غار سراب امیداباد

 

غار سراب امیداباد

 

فرخ شهر :حتما بعد از غار از فرخ شهر زیبا و دوست داشتنی دیدن فرمایید.

 

نویسنده :امیر رحمتی

غار سراب امیدآباد