دانلود نقشه جی ای اس تقسیمات سیاسی شهرستان سرپل ذهاب سال 1398 | جازما

معرفی

شهرستان سرپل ذهاب از شهرستانی به همین نام که در سال 1360 از شهرستان قصرشیرین جدا شده و در استان کرمانشاه قرار دارد.

حدود شهرستان سرپل ذهاب از مغرب به شهرستان قصر شیرین و مرز عراق و از شمال به شهرستان ثلاث و از جنوب به شهرستان گیلان غرب و از شرق به شهرستان دالاهو محدود گردیده است.

وسعت شهرستان سرپل ذهاب 2188594متر مربع می باشد .

 

 

شهرستان سرپل ذهاب

 

سرپل ذهاب در کنار ویرانه‌های شهر قدیمی حلوان بنا شده و قلعه مخروبه‌ای نیز در نزدیکی آن قرار دارد. تنها آثاری از پایه های آجری آن بر جای مانده که زمان حمله عرب ها به ایران از بین رفته است.

سرپل ذهاب به عنوان دژ و پایگاه مرزی ایران باستان در قدیم الایام به حساب آمده است. و قلعه مخروبه یزد گرد سوم در بابایادگارکنونی تایید کننده این موضوع می باشد.

 

شهرستان سرپل ذهاب

 

 

موقعیت جغرافیایی

شهرستان سرپل ذهاب با مساحتي بالغ بر 1271 كيلو متر در 45 درجه و 52 دقيقه طول شرقي و 34 درجه و 24 درجه عرض جغرافيايي در غرب كشور جمهوري اسلامي ايران قرار دارد.

و منتهي اليه شيب ارتفاعات زاگرس بر سر راه بين المللي تهران بغداد موسوم به جاده كربلا با قدمتي بالغ بر 2800 سال قبل ازميلاد حضرت مسيح (ع) با فاصله 665 كيلومتري از تهران واقع گرديده است. و از شهرستان هاي مرزي و باستاني و زر خيز استان كرمانشاه مي باشد.

 

شهرستان سرپل ذهاب

 

تاریخچه

شهر سرپل ذهاب بر اساس مطالعه آثار باستانی و کتیبه‌های آن از قبیل کتیبه و سنگ نوشته آنوبانینی پادشاه لولوبی‌ها (که قدمت آن ۴۸۰۰ سال است) که در ضلع شمال شرقی که بر سینه رشته کوه همیشه استوار زاگرس حک شده‌است، یکی از باستانی‌ترین شهرهای دنیا (و بر اساس مستشرق مشهور راولینسون، هشتمین شهر باستانی دنیا) محسوب می‌شود.

 

شهرستان سرپل ذهاب

 

کتیبهٔ آنوبانینی یکی از قدیمی‌ترین و به عبارتی اولین هنر معماری روی سنگ آسیا به‌شمار می‌رود.

کتیبهٔ بیستون ۲۰۰۰ سال بعد از حک این کتیبه حکاکی شد و از خیلی جهات به نقش برجستهٔ آنوبانینی شباهت دارد و این‌گونه حدس زده می‌شود که کتیبهٔ بیستون را با تقلید از این کتیبه خلق کرده‌اند.

 

شهرستان سرپل ذهاب

 

از دیگر آثار باستانی شهرستان سرپل‌ذهاب می‌توان به نقش آنوبانینی دکان داوود، طاق گرا، قلعه گبری و ده‌ها اثر باستانی و تاریخی دیگر اشاره نمود. گستردگی بازهٔ تاریخی این آثار باستانی، به روشنی گویای تداوم تمدن در این شهر در طول تاریخ می‌باشد.

جمعیت

بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۴۵٬۴۸۱ نفر (۱۲٬۸۵۰ خانوار) بوده‌است.

اقتصاد

شغل اصلی مردم سرپل ذهاب کشاورزی و دامداری است و فراورده‌ها و محصولات کشاورزی شهرستان نیز شامل گندم، جو، برنج و بنشن، کنجد، گیاهان علوفه‌ای، ذرت، انواع تره بار، سیب، گلابی، انار، انگور و انجیر می‌باشد.

 

 

 

زبان،نژاد و دین

زبان مردم سرپلذهاب کردی با گویش های کلهری ،سورانی وگورانی می باشد. طوایف مختلف از ایلات :کلهر،جاف،گوران،مافی و…. پیرو مذاهب شیعه، تسنن و اهل حق هستند.

 

غذاهای محلی سرپل ذهاب

 

 

خورشت خلال بادام ، دوینه یا ترخینه، خمارآشی ، پرشت، جرگ و بز ، ذورده ، چنگال، سیب پلو ، زو و کره ، آش عباسعلی و … از غذاهای محلی کرمانشاه به حساب میان که می تونین اونا رو در این شهر هم تست کنین.

 

 

مکان های دیدنی سرپل ذهاب😍

  • نقش‌برجسته آنوبانی‌نی (کهن‌ترین کتیبهٔ سنگی آسیا)
  • دکان داوود
  • آرامگاه احمد بن اسحاق
  • سرابگرم
  • آبشار پیران
  • باغ‌های گلین
  • ارتفاعات دالاهو
  • منطقه پاتاق

بهترین زمان بازدید🚗

شهرستان سرپل ذهاب دارای آب و هوایی با زمستان های معتدل و تابستان های گرم بوده و حداكثر نزولات جوی در زمستان و مقدار كمی در پاییز و بهار بوده تابستانی خشك و بی باران دارد. بهترین زمان برای مسافرت به این شهرستان اسفند و فروردین ماه است. در طول این مدت هوایی بسیار مطبوع و دل انگیز با طبیعتی سرسبز منتظر میهمانان می باشد.
در طول فصل تابستان گرمایی بسیار طاقت فرسا با اندکی رطوبت در این شهرستان حکم فرماست و مسافرت در طول تابستان به این منطقه چندان جذاب نمی باشد.

 

نویسنده: امیرمحمد غفاری

سرپل ذهاب