سی و سه پل

سی و سه پل را برخی معماران شاهکار معماری دنیا خوانده اند و برخی دیگر معتقدند این پل ارزشمند ترین پل موجود در جهان است. به هر حال این پل در کنار دیگر بناهای ارزشمند از منظر تاریخی، اصفهان را به یکی از شهر های مهم گردشگری ایران تبدیل کرده است. سالانه پذیرای گردشگران ایرانی و خارجی بسیاری است.

معرفی سی و سه پل

از کهن ترین آثار تاریخی اصفهان است. این پل تقریبا در مرکز شهر اصفهان و بر روی رودخانه زاینده رود واقع شده است و دیگر آثار تاریخی این شهر در اطراف سی و سه پل قرار گرفته اند. از قدمت این پل 400 سال میگذرد و در عصر صفویان ساخته شده است. سی و سه پل در آن زمان و تا همیشه طولانی ترین پل بر بستر زاینده رود بوده است و همین بر شهرت این پل افزوده است.

نام دیگر پل و داستان آن

جالب است بدانید این پل نامهای دیگری همچون پل شاه عباس، پا الله وردیخان داشته است. این اشخاص کسانی بودند که دستور ساخت این پل را داده بودند و در ساخت آن مشارکت داشتند. بعد ها به دلیل نزدیکی این پل به محله جلفا این پل با این نام خوانده میشده و حتی در دوره ای به دلیل وجود چهل چشنه در اطراف سی و سه پل بسیاری آن را پل چهل چشمه میخواندند. اما بعد از گذر زمان به دلیل وجود سی و سه طاق تعبیه شده در این پل، به سی و سه پل معروف شد و تا امروز نیز به همین نام خوانده میشود.

این پل همان طور که گفته شد دارای سی و سه طاق است که به سی و سه دهانه منتهی میشوند و طول سی و سه پل به 295 متر میرسد. ارتفاع این پل نیز 14 متر است که این ویژگی ها سی و سه پل را به بلند ترین پل بر روی زاینده رود تبدیل کرده است.علت اینکه برای این پل سی و سه دهانه تعبیه شده به طور دقیق مشخص نیست. عده ای معتقدند این عدد مربوط به تبار گرجی الله وردی خان سردار مشهور شاه عباس بوده، چرا که الفبای گرجی دارای سی و سه حرف است. عده ی دیگری معتقدند عدد سی و سه مربوط به الهه آب است و درواقع این پل نمادی از آناهیتا، الهه‌ی آب است.

 

سی و سه پل

 

تاریخچه پل

بسیاری از گردشگران علاقه دارند درباره تاریخچه اماکن تاریخی اطلاعاتی به دست بیاورند. بسیاری نیز تنها از معماری لذت برده و درباره اسرار بنا هیچ کنجکاوی به خرج نمی دهند. اگر جزو دسته اول هستید احتمالا درباره سی و سه پل داستان‌های زیادی شنیده‌اید. می‌خواهیم بدانیم کدام یکی از داستان‌ها حقیقی و کدام بی‌پایه و اساس است. این پل به دستور شاه عباس اول برای اتصال دو خیابان چهارباغ ساخته شد. اسناد و کتاب‌های تاریخی نشان می‌دهند که شاه عباس چندین سال درباره این ایده صحبت می‌کرد اما بنا بر دلایل مختلف ساختن یک پل عالی ممکن نمی‌شد. سرانجام شاه عباس یکی از سپهسالاران خود یعنی الله وردی خان اوندیلازه را مامور کرد تا بر ساخت پل نظارت کند و این کار را به پایان برساند.

سی و سه پل

معماری پل

الله وردی خان یکی از مشهورترین معماران اصفهان یعنی حسین بنا اصفهانی را برای ساخت پل انتخاب کرد. حسین بنا نقش بسیاری مهمی در معماری دوران صفویه داشت همچنین یکی از فزندان او، معمار مسجد شاه در میدان نقش جهان بود. در آن زمان پل‌ها را در بخشی از رودخانه می‌ساختند که عرض کمتری دارد و بستر آن سنگی است. حسین بنا برای اولین ابتکاری به کار برد به این صورت که نقشه ساخت پلی را در عریض‌تر قسمت زاینده رود کشید. در این بخش از رودخانه، جریان آب آرام‌تر و عمق کمتر بود. سی و سه پل را ساختند و برای آن ۴۰ دهانه قرار دادند تا وزن پل قابل تحمل شود همچنین آب با ملایمت جریان یابد.

 

سی و سه پل

 

سه و سه پل کجاست؟

استان اصفهان، شهر اصفهان، میدان انقلاب، خیابان چهارباغ عباسی.

 

جاهای دیدنی اطراف پل

میدان نقش جهان

پل خواجو

مسجد شیخ لطف الله

عمارت هشت بهشت

کاخ عالی قاپو

و…

 

 

نویسنده:امیرمحمدغفاری

سی و سه پل