حمام گلشن بوشهر

شهر بوشهر از دوران قاجار رونق فراوانی گرفت و بناهای تاریخی زیادی در این شهر ساخته شد، یکی از این بناها هم حمام گلشن بوشهر است که در محله بهبهانی و در فاصله کمی از دریا قرار دارد. این بنا که قدمتی 170 ساله دارد، در ابتدا به تاجری به نام گلشن تعلق داشت و عمارت مسکونی و تجاری وی به حساب می رفت؛ اما پس از مدتی توسط شخصی به نام مهربان خریداری شد.

 

معرفی عمارت گلشن

عمارت گلشن در سال 1377 در فهرست میراث ملی کشورمان به ثبت رسید و در حال حاضر به عنوان یکی از آثار تاریخی بوشهر مورد بازدید گردشگران قرار می گیرد. این عمارت 3 طبقه و ۱۲۳۰ مترمربع مساحت دارد. در طبقه اول عمارت گلشن آب انبار، حمام، دستشویی، آشپزخانه و اتاق خدمه قرار گرفته و سکونتگاه صاحبان خانه در طبقه های دوم و سوم قرار دارد. درگذشته امور تجاری و میزبانی از افراد هم در طبقات بالایی صورت می گرفت.

در طبقه سوم، ضلع شمالی، یک بخش ساخته نشده به چشم می خورد؛ دلیل این موضوع رساندن باد خنک شمال به داخل ساختمان بوده است

عمارت گلشن که بنایی مربوط به دوران قاجار است در بوشهر، خیابان ساحلی، محله بهبهانی واقع شده و این اثر در تاریخ 3 اسفند ماه سال 1377 با شماره ثبت 2210 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

حمام گلشن بوشهر بنایی تاریخی واقع در بخش مرکزی شهرستان بوشهر و یکی از آثارتاریخی و از نقاط دیدنی استان بوشهر در جنوب ایران محسوب می شود. واقع شدن عمارت گلشن در کنار ساحل باعث وزیدن نسیم دریا و باد شمال به داخل ساختمان می گردد.. این عمارت، یک حیاط مرکزی دارد و اتاق ها با درهای دولنگه شان، در اطراف این حیاط قرار گرفته اند. درب و پنجره های عمارت همگی از جنس چوب ساج و دریایی هستند و پوشش سقف از چوب چندل است. عمارت گلشن درهای زیادی دارد که نقش خنک کننده و تهویه هوا را بازی می کنند.

موقعیت عمارت گلشن بوشهر

حمام گلشن در منتهی الیه شمال شهر بوشهر و پشت اداره بندر در خیابان ساحلی قرار گرفته است. فاصله این عمرات تا دریا تنها 10 متر می باشد. این عمارت تاریخی در یکی از محله های قدیمی بوشهر به نام محله بهبهانی واقع شده است که اطراف آن ساختمان های بافت قدیم به چشم می خورند. قدمت این بنا به 170 سال پیش باز می گردد .

بنای عمارت گلشن از 3 طبقه تشکیل شده است. طبقه اول شامل حمام، دست شویی، آب انبار، آشپزخانه و مکان نگه داری خدمه و طبقات دوم و سوم به منظور سکونت و پذیرایی و امور تجاری استفاده می شده اند. عمارت گلشن از چهار طرف با پلکان حلزونی به پشت بام راه پیدا می کند.   ساختمان دارای حیاط مرکزی و تمامی اتاق های اطراف آن است که همگی با درهای دو لنگه با هم ارتباط پیدا کرده اند. درب و پنجره ها از جنس چوب ساج و دریایی و پوشش سقف از چوب چندل است. سیستم خنک کننده ساختمان وجود در های متعدد می باشد. اکثر اتاق ها پنج دری هستند و بین آن‌ها راهرو وجود دارد. عمارت گلشن بوشهر با سنگ های مرجانی و رسوبات موجودات دریایی ساخته شده است.

مدت بازدید از حمام گلشن بوشهر

این مکان امروزه علاوه بر مکانی برای بازدید کنندگان دارای کاربری فرهنگی دارد. مدت بازدید برای این مکان ۳۰ الی ۴۵ دقیقه پیشنهاد شده است.

 

نویسنده : خانم پاکدامن

حمام گلشن