هرچقدر از خاص و منحصربه‌فرد بودن لاهیجان گفته‌ شود باز هم کم است. به همین دلیل به این شهر عروس گیلان می‌گویند. طبعا بر سر هر عروس خانمی یک تاج قرار دارد و بام سبز لاهیجان به عنوان تاج عروس گیلان محسوب می‌شود.

اینجا فقط یک نقطه در بلند‌ترین نقطه شهر نیست. اینجا پر از امکانات تفریحی و محلی برای خوش‌ گذراندن است.

شهرستان لاهیجان بزرگترین نقطه شهری در شمال شرق گیلان است و بعد از انزلی و رشت سومین شهر پرجمعیت این استان محسوب می‌شود. بام سبز لاهیجان به منطقه‌ای مسطح در بالای شیطان کوه گفته می‌شود.

زمانی که از پایین کوه به سمت نوک قله می‌روید با رسیدن به مقصد گویا به جهانی دیگر قدم می‌گذارید. از همان لحظات اولیه معجزه زیبای طبیعت چشمان خیره شما را به خود جذب می‌کند. تجربه چنین شگفتی عمیقی شب و روز هم نمی‌شناسد. شب‌‌‌ها زمانی که سکوتی سنگین بام سبز لاهیجان را فرا می‌گیرد زیبایی تنفس در هوایی پاک و خارج از هیاهوی شهرهای شلوغ و صنعتی خفن‌تر از قبل می‌شود.

در یک کلام در باب بام سبز باید گفت که با قرار گرفتن در این منطقه، کوه و دشت و دمن و دریا و زمین و زمان زیر پای شما قرار می‌گیرد و طبیعت شمال کشور اوج شکوه خود را به نمایش می‌گذارد.

بام سبز لاهیجان چند پله دارد؟

همانطور که اشاره کردیم برای بالارفتن این کوه یکی از راه ها این است، که با پله خود را به بالای کوه برسانید. از پای کوه تا بام سبز 1000 پله وجود دارد که شما می توانید با استفاده از این راه از مناظر طبیعی و هوای پاک آن جا بهره برده و نیز با ثبت لحظه ها می توانید عکس های زیادی را در دل طبیعت برای خود به یادگار داشته باشید.

تفریحات بام سبز لاهیجان

در کنار طبیعت چشم‌نواز و بکری که از نوک قله دلربایی می‌کند امکاناتی برای تفریح گردشگران هم در نظر گرفته شده‌ است.

شهربازی بام سبز

جدا از توصیفات گفته شده اولین چیزی که در ابتدای ورود به بام سبز لاهیجان خودنمایی می‌کند نه یک منظره طبیعی، بلکه چرخ‌وفلک بزرگ شهربازی بام سبز است. تفریح در این شهربازی پیر و جوان نمی‌شناسد و هر کسی با هر سن‌وسالی که کودک درون بیش‌فعالی دارد، می‌تواند اوج هیجان را در استفاده از ماشین‌های برقی و چرخ‌وفلک و سایر وسایل بازی تجربه‌ کند.

تله‌کابین احرار

در سال ۱۳۸۴ معروف‌ترین تله‌کابین ایران برای وصل کردن بام سبز لاهیجان به قله تاج خروس احداث‌ شد. این تله‌کابین ۳۳ کابین ۶ نفره دارد و در هر ساعت می‌تواند هزار گردشگر را جابه‌جا کند. طول تله کابین احرار ۱۵۰۰ متر است و تقریبا بین ۱۰ تا ۲۰ دقیقه زمان لازم است تا مسافران به آخر مسیر برسند.

استخر لاهیجان

در بخش شرقی شهر و نزدیک به بام سبز در زمینی به مساحت ۱۷ هکتار استخر آبی با عمق 4 متر قرار دارد. کاربرد این استخر در گذشته کاملا کشاورزی بوده و از آن برای آبیاری مزارع برنج استفاده می‌شده.

اما امروزه این مکان کاملا جنبه تفریحی و دیدنی به خود گرفته‌ است و برای تغذیه آبشارهای جاری از شیطان کوه استفاده می‌شود. در وسط این استخر یک جزیره قرار دارد که با یک پل سیمانی به ضلع جنوبی استخر لاهیجان متصل‌ است.

کی بریم خوبه؟

بعد از  تعریف مفصل معجزات و جادوی طبیعت در بام سبز لاهیجان یکی از اولین سوالاتی که مطرح می‌شود این است که دقیقا چه زمانی از سال جاذبه‌های گردشگری این منطقه در خیره‌کننده‌ترین حالت ممکن قرار دارد؟

پیش از رفتن به این مکان توجه داشته‌ باشید که فصل بهار و تابستان و پاییز بهترین زمان‌های ممکن برای دیدن بام سبز لاهیجان است. در طرف مقابل در فصل زمستان علاوه بر این که پوشش گیاهی منطقه آن زیبایی چشم‌نواز را ندارد، هوا هم حالتی کاملا متغیر داشته و به علت بارش برف و باران امکان‌ دارد که تله‌کابین و شهربازی هم تعطیل‌ شود.

 

چگونه به بام سبز لاهیجان برویم

برای رفتن به بام سبز باید از شیطان کوه بالارفته تا در بالای آن به بام سبز لاهیجان برسید. برای بالا رفتن از کوه چند راه برای شما وجود دارد مسیری ماشین رو که شما می توانید با استفاده از ماشین تا بالای کوه بروید راه دیگر استفاده از تله کابین است تا بتوانید خود را به بام سبز برسانید. اگر اهل پیاده روی هستید می توانید از پله هایی که برای بالارفتن در نظر گرفته شده اند، استفاده کنید و در طول مسیر از دیدن آبشار و مناظر طبیعی اطراف لذت ببرید. اگر خواهان دیدن منظره بام سبز لاهیجان در شب هستید برای رسیدن به آنجا توصیه می کنیم در شب برای امنیت خود از مسیر ماشین رو و یا تله کابین استفاده کنید.
به استان گیلان و شهر لاهیجان سفر کنید این را فراموش نکنید که حتما از بام سبز لاهیجان دیدن کنید و از امکانات تفریحی و مناظر دیدنی آن استفاده کرده و لذت ببرید، تا بتوانید خاطرات خوبی را از این سفر برای خود به یادگار داشته باشید.

نویسنده : مهسا عباسی

بام سبز لاهیجان